SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-42836"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-42836" > Individuella basgru...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Individuella basgruppsunderlag : ett verktyg för synliggörande av individuell kunskapsinhämtning och -bearbetning samt reflektion i basgruppsarbetet

Johansson, Madelaine, 1962- (author)
Linköpings universitet,Tema vatten i natur och samhälle,Filosofiska fakulteten
Sandén, Per (author)
Linköpings universitet,Tema vatten i natur och samhälle,Filosofiska fakulteten
Johansson, Anders (author)
Linköpings universitet,Tema teknik och social förändring,Filosofiska fakulteten
 (creator_code:org_t)
Linköping : Linköpings universitet, 2012
2012
Swedish.
In: Utbildning - undervisning - utmaning - utveckling. - Linköping : Linköpings universitet. - 9789175198811 ; , s. 122-136
  • Book chapter (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • År 2005 introducerades individuella basgruppsunderlag (IBU) vid Miljövetarprogrammet som en del i det kontinuerliga utvecklingsarbete som pågår i lärargruppen. Motivet var primärt att synliggöra den enskilda studentens insatser och lärande men även att ge lärarna ett verktyg till säkrare bedömning av studentens aktiva deltagande i basgruppsarbetet. Då IBU är ett i PBLsammanhang nytt verktyg har vi sett ett behov av att utvärdera och dokumentera dess potential som ett stöd i studenternas lärande och som en förstärkning av möjligheterna att examinera den enskilde studentens insatser i basgruppen. Studien har visat att IBU:er har skapat möjligheter att stödja studenters lärande genom att synliggöra, såväl för studenten själv som handledaren, var i lärandeprocessen studenten befinner sig och erbjuder därigenom en möjlighet till stöd för studenternas metakognitiva kompetens, till stor del skapad genom dokumentationsprocessen. De intervjuade lärarna beskriver att IBU:er stärker möjligheten att bedöma studenternas förberedelser inför basgruppsmötet och därmed också examinera studentens aktiva deltagande i basgruppsarbetet .

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)

Keyword

Problembaserat lärande (PBL)
studenters lärandeprocesser
lärandereflektion
bedömning

Publication and Content Type

vet (subject category)
kap (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Johansson, Madel ...
Sandén, Per
Johansson, Ander ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Learning
Articles in the publication
Utbildning - und ...
By the university
Örebro University
Linköping University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view