Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-64554" >
Förskolans naturvet...
Förskolans naturvetenskap i praktiken
-
- Sundberg, Bodil, 1966- (författare)
- Örebro universitet,Institutionen för naturvetenskap och teknik,Örebro universitet, Institutionen för naturvetenskap och teknik
-
- Areljung, Sofie, 1983- (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik,Department of Science and Mathematics Education, Umeå University, Umeå, Sweden
-
- Due, Karin (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik,Department of Science and Mathematics Education, Umeå University, Umeå, Sweden
-
visa fler...
-
- Ottander, Christina (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik,Department of Science and Mathematics Education, Umeå University, Umeå, Sweden
-
- Tellgren, Britt, 1951- (författare)
- Örebro universitet,Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap,Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789140691088
- 1
- Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2016
- Svenska 160 s.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Enligt förskolans läroplan ska varje barn ges möjlighet att utveckla förståelse för naturvetenskap. Barnen ska stimuleras att aktivt undersöka sin omvärld och tänka själva kring naturvetenskap. De ska också ges möjlighet att dela sina tankar och uttrycka dem på ett kreativt sätt. Men hur gör man det i praktiken? Hur kan man som pedagog stötta ett barn så att det utvecklas i sin förmåga att ställa frågor och undersöka? Hur stöttar man barns reflektioner kring de erfarenheter de får via undersökande verksamhet? Och hur gör man det på ett sätt som stämmer med förskolans värdegrund och övriga uppdrag?I den här boken ger författarna en mängd konkreta och inspirerande exempel på hur några förskolor har valt att arbeta med naturvetenskap. Den forskning som boken bygger på visar att pedagogernas förhållningssätt till naturvetenskap, snarare än valet av innehåll, är avgörande för om barnen verkligen erbjuds en möjlighet att utveckla förståelse för naturvetenskap. Bokens exempel utgår därför från olika förhållningssätt som man kan ha i samband med naturvetenskapliga aktiviteter. Till varje kapitel hör en eller flera faktarutor där det naturvetenskapliga innehållet förklaras och knyts till generella bärande idéer inom naturvetenskapen.Boken spänner över stora delar av det naturvetenskapliga fältet, och visar att det finns många olika sätt att låta barn möta naturvetenskap på. Exemplen i boken vidgar gränserna för hur man kan arbeta med naturvetenskap i förskolan och öppnar för möjligheter till många lustfyllda, engagerande och lärande stunder med barnen.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- pop (ämneskategori)
- bok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas