SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-89089"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-89089" > Barn och vårdnadsha...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Barn och vårdnadshavares minnen av deltagande i pedagogisk dokumentation

Alnervik, Karin, 1958- (author)
Jönköping University,HLK, Lärandepraktiker i och utanför skolan (LPS)
Öhman, Charlotte (author)
Jönköping University,Förskolepedagogisk-didaktisk forskning
Lidén, Eva (author)
Jönköping University, Jönköping, Sweden
show more...
Nilsson, Monica, 1955- (author)
Jönköping University,Förskolepedagogisk-didaktisk forskning
show less...
 (creator_code:org_t)
2018-06-15
2018
Swedish.
In: Nordisk Barnehageforskning. - : OsloMet – storbyuniversitetet. - 1890-9167. ; 17:1
  • Journal article (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • Syftet med artikeln är att bidra till kunskapandet om pedagogisk dokumentation med specifikt fokus på dokumentationens betydelse ur ett demokratiperspektiv. Trots många studier kring pedagogisk dokumentation finns det få studier som explicit utgår ifrån barn och vårdnadshavares perspektiv. I artikeln analyseras barns och vårdnadshavares samtal utifrån minnesbilder, vilka framträder i fokusgruppssamtal, från förskoletiden i relation till pedagogiskt dokumentationsarbete. Resultatet visar att den pedagogiska dokumentationspraktiken bidrog till skapandet av en praktikgemenskap på förskolan vilket i sin tur möjliggjorde en demokratisk undervisning.
  • The purpose of the article is to contribute with knowledge of pedagogical documentation with a particular focus on the importance of documentation from a democracy perspective. While there are many studies of pedagogical documentation, few studies explicit examine this practice from the perspective of children and guardians. Analyses, based on focus group data of children ́s and guardian ́s conversations from memories of the children ́s time spent in preschool in relation to educational documentation work, are presented. Pedagogical documentation practice is shown to contribute to the creation of a community of practice at the preschool, which in turn enabled democratic education.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Keyword

Democracy
pedagogical documentation
community of practice
social control
Demokrati
pedagogisk dokumentation
praktikgemenskap
social kontroll

Publication and Content Type

ref (subject category)
art (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view