Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-91747" >
En skola i integrat...
En skola i integration? Lärdomar från Örebro kommuns arbete med styrd skolintegration
-
- Arneback, Emma, 1974- (author)
- Örebro universitet,Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap,Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap
-
- Bergh, Andreas, 1964- (author)
- Uppsala universitet,Örebro universitet,Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap,Uppsala University, Uppsala, Sweden,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier,Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap
-
- Jämte, Jan, 1979- (author)
- Örebro universitet,Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap,Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap
-
show more...
-
- Trumberg, Anders, Forskare, 1976- (author)
- Örebro universitet,Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap,Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap
-
show less...
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789187789472
- Örebro : Örebro University, 2021
- Swedish 160 s.
- Related links:
-
https://oru.diva-por... (primary) (Raw object)
-
show more...
-
https://uu.diva-port... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Skolsegregationens negativa konsekvenser har på senare år kommit alltmer i fokus. Den här rapporten har studerat Örebro kommuns arbete med integration och måluppfyllelse vid kommunens skolor, och då specifikt nedläggningen av högstadiet på Vivallaskolan och dess omorganisering till fyra anvisningsskolor i kommunen under 2017–2020.Forskarna har följt arbetet på de fyra skolorna under två och ett halvt års tid och intervjuat 128 personer: elever, lärare, skolpersonal, skolledning, politiker och tjänstemän – tillsammans bildar de en väv av röster som beskriver från en rad olika perspektiv hur omorganiseringen av Vivallaskolan har uppfattats och vilka effekter det har fått på olika nivåer.Rapporten visar på både möjligheter och utmaningar att lära av, och genom det kastar den ljus över vilka processer som har bidragit till minskad segregation, samt ökad integration och måluppfyllelse. I en förlängning kan kunskap om dessa processer komma att gynna alla elevers lärande och utveckling.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Keyword
- Skolsegregation
- styrd skolintegration
- segregation
- integration
- måluppfyllelse
- Vivallaskolan
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- rap (subject category)
Find in a library
To the university's database