SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:ri-26052"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:ri-26052" > Flytande busskörfäl...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Flytande busskörfält - Litteraturstudie

Smith, Göran (author)
RISE,Viktoria
 (creator_code:org_t)
2014
English.
Series: Viktoria Swedish ICT
  • Reports (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Snabbhet och tillförlitlighet har identifierats som två nyckelfaktorer för att öka kollektivtrafikens konkurrenskraft (Ipsos, 2013, Johansson et al., 2010). För bussar i linjetra- fik är dock både snabbhet och tillförlitlighet underordnat framkomligheten längs linjesträckningen. Bussarna kan aldrig prestera bättre än vad trafiksituationen tillåter. I syfte att komma runt problemet har olika varianter av dedikerade bussgator och busskörfält börjat bli allt vanligare. Införandet har visat sig vara en effektiv metod för att ga- rantera fri väg för bussen och därmed få upp hastigheten (Andersson & Gibrand, 2008). Den stora nackdelen är att vägens totala kapacitet sjunker drastiskt. Metoden kan därför bara användas om trafikflödet för övrig trafik är läg- re än vägens reducerade kapacitet; om det är möjligt att omdirigera övrig trafik; eller om det är möjligt att bygga ut vägen med ytterligare körfält. Ofta är inget av alternativen samhällsekonomiskt lönsamt. Ett potentiellt komplement till dedikerade bussgator och busskörfält är därför flytande busskörfält. Flytande busskörfält är körfält som endast är reserverade för bussar när bussarna behöver det och annars öppna för alla fordon att använda. Därmed kan de i många fall säkerställa bussarnas framkomlighet utan vare sig signifikant påverkan på vägens totala kapacitet eller behov av infrastruktursutbyggnad. Konceptet föreslogs första gången 1996 av Viegas och Lu (1996). Sedan dess har det utförts analytiska utvärderingar, simuleringsstudier och ett fälttest. En variant av konceptet finns även permanent applicerat för spårvagnar i Melbourne sedan 2001. Resultaten har genomgående visat på förbättrad restid och minskad restidsvariation, oftast utan betydande påverkan på övrig trafik. 

Subject headings

NATURVETENSKAP  -- Data- och informationsvetenskap (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Computer and Information Sciences (hsv//eng)

Keyword

Public transport

Publication and Content Type

vet (subject category)
rap (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Smith, Göran
About the subject
NATURAL SCIENCES
NATURAL SCIENCES
and Computer and Inf ...
Parts in the series
By the university
RISE

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view