Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-136193" >
Att navigera på en ...
Att navigera på en skolmarknad : en studie av valfrihetens geografi i tre skolor
-
- Ambrose, Anna, 1970- (author)
- Stockholms universitet,Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
-
- Bunar, Nihad, Professor (thesis advisor)
- Stockholms universitet,Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
-
- Gustafson, Katarina, docent (thesis advisor)
- Uppsala universitet
-
show more...
-
- Sundberg, Daniel, professor (opponent)
- Institutionen för utbildningsvetenskap, Linnéuniversitetet
-
show less...
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789176495919
- Stockholm : Barn och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholm University, 2016
- Swedish 290 s.
- Related links:
-
https://su.diva-port... (primary) (Raw object)
-
show more...
-
https://su.diva-port... (Preview)
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Avhandlingen beskriver och analyserar hur skolvalfriheten som policy, det vill säga uppfattad möjlighet och hot tar sig i uttryck i vardaglig praktik. Aspekter av diskurser, praktiker analyseras i avhandlingen utifrån olika aktörers handlingshorisonter. Avhandlingens kontext består av en urbant belägen lokal skolmarknad, inom vilken aktörers praktiker och strategier undersöks. Avhandlingen behandlas således hur ungdomar, familjer och skolprofessionella navigerar skolvalfriheten i en alltmer polariserad och storstadsregion. Teoretiskt ramas studien in av Pierre Bourdieu sociologi samt koncept från det kulturgeografiska fältet. Metodeoliskt bygger avhandlingen på empiri insamlat med etnografiska metoder under läsåret 2012-2013. I de fem empiriska kapitlen diskuteras hur föreställda geografier, skolhabitus, rykten och symboliska gränser förhandlas av studiens aktörer. I det avslutande kapitlet diskuteras och analyseras avhandlingens främsta bidrag. Kapitlet lyfter också några frågeställningar som måste adresseras för ett mer jämlikt utbildningssystem.
- This thesis explores and analyses how school choices are made and perceived in an urban local school market. The thesis uses concepts from the French sociologist Pierre Bourdieu and theories working with the concept of place and space. Using ethnographical methods, it explores the geography of school choice, while the empirical material describes and analyses school choices in a local school market structured by socio-economic as well as symbolic boundaries. The five empirical chapters discuss and analyse imaginary geographies, school habitus, hot and cold knowledge, and symbolic boundaries. The concluding chapter discusses the main findings and addresses some questions regarding how to make the educational system more equitable.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Keyword
- geography of school choice
- place and space
- school choice strategies
- marketisation
- rumours
- school habitus
- hot and cold knowledge.
- skolvalfrihetens geografi
- plats och rum
- strategier för skolval
- marknadisering
- skol habitus
- rykten
- skolmarknad
- Child and Youth Science
- barn- och ungdomsvetenskap
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- dok (subject category)
Find in a library
To the university's database