SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-136193"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-136193" > Att navigera på en ...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Att navigera på en skolmarknad : en studie av valfrihetens geografi i tre skolor

Ambrose, Anna, 1970- (author)
Stockholms universitet,Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Bunar, Nihad, Professor (thesis advisor)
Stockholms universitet,Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Gustafson, Katarina, docent (thesis advisor)
Uppsala universitet
show more...
Sundberg, Daniel, professor (opponent)
Institutionen för utbildningsvetenskap, Linnéuniversitetet
show less...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789176495919
Stockholm : Barn och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholm University, 2016
Swedish 290 s.
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Avhandlingen beskriver och analyserar hur skolvalfriheten som policy, det vill säga uppfattad möjlighet och hot tar sig i uttryck i vardaglig praktik. Aspekter av diskurser, praktiker analyseras i avhandlingen utifrån olika aktörers handlingshorisonter. Avhandlingens kontext består av en urbant belägen lokal skolmarknad, inom vilken aktörers praktiker och strategier undersöks. Avhandlingen behandlas således hur ungdomar, familjer och skolprofessionella navigerar skolvalfriheten i en alltmer polariserad och storstadsregion. Teoretiskt ramas studien in av Pierre Bourdieu sociologi samt koncept från det kulturgeografiska fältet. Metodeoliskt bygger avhandlingen på empiri insamlat med etnografiska metoder under läsåret 2012-2013. I de fem empiriska kapitlen diskuteras hur föreställda geografier, skolhabitus, rykten och symboliska gränser förhandlas av studiens aktörer. I det avslutande kapitlet diskuteras och analyseras avhandlingens främsta bidrag. Kapitlet lyfter också några frågeställningar som måste adresseras för ett mer jämlikt utbildningssystem. 
  • This thesis explores and analyses how school choices are made and perceived in an urban local school market. The thesis uses concepts from the French sociologist Pierre Bourdieu and theories working with the concept of place and space. Using ethnographical methods, it explores the geography of school choice, while the empirical material describes and analyses school choices in a local school market structured by socio-economic as well as symbolic boundaries. The five empirical chapters discuss and analyse imaginary geographies, school habitus, hot and cold knowledge, and symbolic boundaries. The concluding chapter discusses the main findings and addresses some questions regarding how to make the educational system more equitable. 

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Keyword

geography of school choice
place and space
school choice strategies
marketisation
rumours
school habitus
hot and cold knowledge.
skolvalfrihetens geografi
plats och rum
strategier för skolval
marknadisering
skol habitus
rykten
skolmarknad
Child and Youth Science
barn- och ungdomsvetenskap

Publication and Content Type

vet (subject category)
dok (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view