Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-173354" >
Sextio år av format...
Sextio år av formativ bedömning
-
- Lindberg, Viveca, 1954- (author)
- Stockholms universitet,Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik,Jönköping University, Sweden
-
- Eriksson, Inger, 1952- (author)
- Stockholms universitet,Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Natur och kultur, 2019
- 2019
- Swedish.
-
In: Formativ bedömning. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127824874 ; , s. 18-34
- Related links:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Subject headings
Close
- Utgångspunkten för kapitlet är tidig utveckling av och forskning om formativ bedömning – den historiska bakgrunden till ett intresse för annan information om elevers prestationer än ett betygsresultat eller ett poängresultat. Centralt i kapitlet är att den information läraren får genom elevers prestationer också behöver användas för att utvärdera och utveckla undervisningen. Kapitlet syftar till att betona den dubbla funktionen hos feedback och utgör samtidigt en kritik mot den utbredda uppfattningen att återkoppling formuleras till eleverna för att de ska veta var de står i förhållande till målen och hur de ska arbeta för att nå målen. Författarna menar att innan feedback till eleven formuleras ska läraren först försäkra sig om att det inte är undervisningen som i första hand behöver utvecklas.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Keyword
- Formativ bedömning
- historisk bakgrund
- Didactics
- didaktik
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- kap (subject category)
Find in a library
To the university's database