SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-173355"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-173355" > Feedback som stöd o...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Feedback som stöd och hinder för lärande i mångkulturella klassrum

Lindberg, Viveca, 1954- (author)
Stockholms universitet,Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik,Jönköping University, Sweden
Strandberg, Max, 1953- (author)
Stockholms universitet,Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
 (creator_code:org_t)
Stockholm : Natur och kultur, 2019
2019
Swedish.
In: Formativ bedömning. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127824874 ; , s. 96-110
  • Book chapter (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Kapitlet syftar till att synliggöra att lärares feedback inte alla gånger bidrar till att stödja elevers lärande som avsett utan i stället kan fungera kontraproduktivt. Kapitlet inleds med en översikt av studier som visat såväl vilka typer av formativ bedömning som inte ger önskat resultat som vilka elevgrupper som kan missgynnas och vilka situationer som kan vara känsliga. Utöver det använder vi exempel baserade på en studie om samarbetsläxor, där föräldrarnas erfarenheter och kunskaper utgjorde såväl förutsättningar som resurser för barnens arbete med läxorna. Även om helhetsintrycket var att den kulturella mångfald som elevernas arbeten gav tillgång till i huvudsak fungerade berikande förekom det också oväntade effekter. I de klassrumssamtal om läxorna som fördes i samband med att eleverna redovisade sina arbeten visade det sig dock att lärare kan ställas inför utmaningar som gör att deras feedback omedvetet färgas av deras kulturella koder och etnocentriska uppfattningar. Detta skedde då elevernas svar berörde innehåll som läraren antingen saknade erfarenheter av eller där läraren hade andra erfarenheter. 

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Keyword

feedback
elever
formativ bedömning
kulturella koder
Didactics
didaktik

Publication and Content Type

vet (subject category)
kap (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Lindberg, Viveca ...
Strandberg, Max, ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
Articles in the publication
Formativ bedömni ...
By the university
Stockholm University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view