Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-173357" >
Kollektionen inom g...
Kollektionen inom gymnasieskolan - vilka kvalitetsaspekter bedöms och hur värderas de vid betygssättning?
-
- Lindberg, Viveca, 1954- (author)
- Stockholms universitet,Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
-
(creator_code:org_t)
- Göteborg : Göteborgs universitet, 2019
- 2019
- Swedish.
-
In: Make & Learn. - Göteborg : Göteborgs universitet.
- Related links:
-
https://hdk.gu.se/ma...
-
show more...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Det här bidraget bygger på data från forskningsprojektet Kommunikation och lärande i slöjdpraktiker (2004-2008) som inte tidigare publicerats. Under åren 2005-2007 följde jag undervisningen i två gymnasieprogram, Hantverksprogrammet med inriktning skrädderi och ett Specialutformat program med inriktning textil design. Inom båda programmet var den avslutande uppgiften densamma: Eleverna förväntas designa och sy upp en kollektion bestående av tre plagg som de sedan presenterade på tre olika sätt. I uppgiften ingick att de skulle beräkna materialåtgång och kostnader. Det här bidraget baseras på materialbaserade intervjuer, där en yrkeslärare bedömde några elevers arbeten. För var och en av de kollektioner läraren valt ut för intervjun visade hon plaggen och värderade olika kvalitetsaspekter genom att kommentera dem. Som intervjuare hade jag möjlighet att ställa frågor under hennes bedömning. Intervjuerna video- och ljudbandades, så det läraren talar om kompletteras med visuella data. Syftet med detta bidrag är att analysera vilka kvalitetskrav som ligger till grund för godkänt resultat liksom för det högsta betyget. Den fråga som ligger till grund för bidraget är vilka kvalitetsaspekter som blir avgörande vid sådana gränsdragningssituationer?
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Keyword
- Materialbaserade intervjuer
- lärares bedömningspraktiker
- Didactics
- didaktik
Publication and Content Type
- ref (subject category)
- kon (subject category)
To the university's database