Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-197535" >
Dispens från förbud...
Dispens från förbud att skada naturen : Slutrapport
-
- Zetterberg, Charlotta, 1960- (author)
- Uppsala universitet,Juridiska institutionen
-
- Chapron, Guillaume (author)
- Utförare miljöövervakning, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU
-
- Christiernsson, Anna, 1977- (author)
- Stockholms universitet,Juridiska institutionen,Utförare miljöövervakning, Stockholms universitet, SU
-
show more...
-
- Epstein, Yaffa (author)
- Uppsala universitet,Juridiska institutionen
-
- Michanek, Gabriel, 1951- (author)
- Uppsala universitet,Juridiska institutionen
-
show less...
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789162070106
- Stockholm : Naturvårdsverket, 2021
- Swedish 134 s.
- Related links:
-
https://www.naturvar...
-
show more...
-
https://su.diva-port... (primary) (Raw object)
-
https://naturvardsve... (primary) (Raw object)
-
https://www.naturvar...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Syftet med forskningsprojektet är att analysera hur reglerna om dispens från naturreservat, strandskydd, artskydd och det generella biotopskyddet tillämpas av länsstyrelser och (när det gäller strandskydd) kommuner. Ambitionen är att dra slutsatser om vad som främjar eller hindrar måluppfyllelse och rättssäkerhet i dispensbesluten och att ge rekommendationer om hur styrmedlen kan förbättras. En sammantagen bild av vår undersökning visar att beviljandegraden är hög vilket inte ligger i linje med själva dispensinstitutets syfte att utgöra ett undantag från en huvudregel och inte heller i linje med uttalanden i förarbeten om att prövningarna ska vara restriktiva. Studien visar för samtliga dispenstyper att det föreligger en stor variation i dispensbesluten såväl mellan länen som inom länen när det gäller hur en viss fråga hanteras, något som är svårförenligt med principer om likabehandling, konsistens och förutsebarhet. Mot bakgrund av likabehandlingsprincipen är avgörande att myndigheter i olika delar av landet, men också olika handläggare inom en och samma myndighet, behandlar lika fall på lika sätt (1 kap. 9 § RF). För att enskilda och andra berörda ska kunna förstå hur myndigheter har kommit fram till ett beslut får det ses som centralt att besluten är tydliga och transparanta. Den genomförda granskningen visar dock att det ofta är svårt att förstå hur bedömningar har genomförts samt på vilket underlag. Som påtalas i ett av delprojekten förefaller det som om vissa källor och hänvisningar på ett närmast slumpartat sätt har tagits med i besluten. Otydliga beslut är problematiska av rättssäkerhetsskäl och särskilt med beaktande av möjligheterna att överklaga beslut. Besluten bör därför i högre grad utformas så att det framgår vilket underlag besluten baseras på. I vägledningar till myndigheter kan förtydliganden göras i olika avseenden, t.ex. om vilken roll de allmänna hänsynsreglerna spelar i dispensprövningen, att kompensationsåtgärder krävs vid dispens från naturreservatsföreskrifter och att naturvärdesbedömningen sker utifrån kunskap om förhållandena i det aktuella området. Det kan innebära att besök på platsen bör ske oftare än idag. I vägledningar kan också beslutshanteringen harmoniseras och förtydligas så att den blir förutsebar och därmed mer rättssäker för olika intressenter, inte minst verksamhetsutövare. Det borde överhuvudtaget inte vara svårt att i vägledningar upprätta checklistor som beslutsfattare kan använda för att kontrollera att viktiga beslutsgrunder inte förbises. Av dispensbesluten framgår sällan att hänsyn tas till indirekta och kumulativa effekter. Med hänsyn till det stora antalet dispenser som beviljas är det rimligt att anta att den sammanlagda påverkan på naturvärden därför kan vara betydande. Utvecklandet av en landskapsplanering kan vara ett lämpligt instrument för att hantera denna brist. Planer kan ha flera viktiga funktioner. En är att ta fram och analysera information som beaktar ekologiska samband i ett större geografiskt område. En annan är att på ett tidigt stadium hantera potentiella intressekonflikter, göra prioriteringar och klargöra mål. Allt detta är till fördel vid efterföljande beslut om exempelvis dispens enligt 7 kap. MB. Förutsebarheten (rättssäkerheten) ökar.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Juridik -- Juridik och samhälle (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Law -- Law and Society (hsv//eng)
- NATURVETENSKAP -- Geovetenskap och miljövetenskap -- Miljövetenskap (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Earth and Related Environmental Sciences -- Environmental Sciences (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Juridik -- Juridik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Law -- Law (hsv//eng)
Keyword
- naturdispens
- strandskydd
- naturreservat
- biotopskydd
- artskydd
- miljöbalken
- allmänna hänsynsregler
- miljörätt
- Environmental Law
- Miljörätt
Publication and Content Type
- ref (subject category)
- rap (subject category)
Find in a library
To the university's database