Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-198182" >
Tillit som förutsät...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Artikeln bidrar till fördjupad förståelse av lokala förutsättningar för skolutveckling genom kollektivt lärande i arbetslag. En longitudinell fallstudie genomfördes av skolutvecklingsprocesserna i fem arbetslag på olika skolor som deltog i ett identiskt, externt utformat, utvecklingsprojekt. Projektet innebar en handledd lärandeprocess där lärarna förväntades utveckla gemensam kunskap och kompetens genom kollektiv reflektion, baserad på synliggjord praktik i form av kollektivt planerade och genomförda elevinterventioner. Interventionerna bestod i kartläggning av skolsvårigheter, filmade samarbetsbaserade lärar-elevsamtal och uppföljningar av dessa, med anpassningar i undervisning och elevarbete. Utfallet av projektet, såsom skattat av lärarna efter två år, varierade stort mellan skolorna. Variationen i utfall, trots att arbetslagen deltagit på jämförbara premisser och med likvärdigt tillförda resurser, är artikelns utgångspunkt.Intresset riktas mot lärarnas upplevelser i utvecklingsprocessen. Analysen bygger på kvalitativa processdata insamlade före, under och efter projektet. I tematisk analys urskildes tre aspekter av lärares upplevelser av tillit i skolutvecklingsprocessen som centrala; processtillit, kollegial tillit och kollektiv tillit. Övergripande processtillit och kollektiv tillit framstod som förutsättningar för arbetslagens uthållighet i utvecklingsarbetet. Kollegial tillit - tillitsfulla interpersonella relationer och professionellt förtroende lärarna emellan i arbetslaget - framstod som en särskild förutsättning för att lärares praktik skulle synliggöras, och att ett fördjupat kollektivt lärande därmed skulle kunna äga rum. Kollegial tillit och kollektiv tillit är begrepp som återfinns i organisationslitteraturen, medan processtillit är ett begrepp som artikeln förslår.
- The article contributes to in-depth understanding of local conditions for school development, by means of collective learning in teacher teams. A longitudinal case study of school development processes in five teacher teams in different schools, who participated in an identical, externally designed, school development project, was conducted. The two-year project included a collective learning process with training, supervision and teacher-student interventions. The teachers were expected to develop collaboration, joint action and collective reflection, through the implementation and monitoring of collaborative teacher-student interventions. Teacher-student talks were intended to be videotaped, to make teachers’ practices visible to joint reflection and improvement. Although the five teacher teams participated in the project on comparable terms and with equal resources added, teachers in retrospect rated the project out-comes with great variety, on the different schools. This variation set the starting point for this article.The interest of the investigation is directed towards the teachers’ experiences from the school development processes. Analyses are based on qualitative process data collected before, during and after the project. In thematic analyses, three aspects of trust were identified as crucial for the teachers’ experiences; process trust, collegial trust and collective trust. General confidence in the process (process trust) and high-enough psychological safety and collective confidence within the group (collective trust), showed to be prerequisites for endurance of the school development processes. Collegial trust – trustworthy interpersonal relationships and mutual professional confidence between the teachers in the group - showed to be an additional prerequisite for teachers’ visibility in practice, and thereby for a deepening in the collective learning process. Collegial trust and collective trust are concepts known in the organizational literature, while process trust is a concept suggested by this article.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
Nyckelord
- trust
- collective learning in teacher teams
- local school development
- visible practice
- lokal skolutveckling
- kollektivt lärande i arbetslag
- tillit
- synliggjord praktik
- specialpedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap
- Special Education with a Focus on Educational Science
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas