Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-220292" >
Skrivstöttning i te...
-
Rosvall, Camilla
(author)
Skrivstöttning i teori och praktik med exempel från Finland och Sverige
- Article/chapterSwedish2023
Publisher, publication year, extent ...
-
Uppsala :Uppsala universitet,2023
-
printrdacarrier
Numbers
-
LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:su-220292
-
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-220292URI
-
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-213641URI
Supplementary language notes
-
Language:Swedish
-
Summary in:Swedish
Part of subdatabase
Classification
-
Subject category:ref swepub-contenttype
-
Subject category:kon swepub-publicationtype
Notes
-
En allt större mångfald, både kulturellt och språkligt, olika skrivkulturer och olika socialapraktiker i ett allt mer skrivande samhälle kräver förändringar även i skolans skrivpraktik.Syftet med artikeln är att undersöka begreppet stöttning i skrivande och öka kunskapen omstöttning utifrån hur begreppet idag förstås bland skrivdidaktiska forskare och exemplifieraanvändningen av stöttning i skolpraktik. Vi presenterar först en översikt av centrala bidragtill förståelsen och utvecklingen av teoribildningen kring begreppet stöttning i skrivdidaktiskforskning. Sedan analyserar vi deskriptivt hur stöttning realiseras i två olika klassrumssituationer, den ena i årskurs fyra i en svensk skola i Sverige och den andra i årskurs sju i ensvensk skola i Finland. Analysen uppmärksammar olika perspektiv på stöttning i skrivandesåsom grader av planerad (stöttning på makronivå) och spontan stöttning (stöttning påmikronivå), stöd och stöttning (materiell stöttning med artefakter och interaktionell stöttningi form av mellanmänsklig interaktion) samt cirkulationen av olika lager av texter som in- ochut-texter. Resultaten av analysen visar att begreppet stöttning fortsättningsvis är starktförankrat i ett sociokulturellt perspektiv parallellt med att begreppet som sådant allt meraktualiseras i ett skrivande samhälle och således blir allt mer komplext. Begreppets komplexitet riskerar att fjärma teoribildningen från skrivpraktiken och kräver en explicit kunskapom skrivstöttning av lärarna. De två exemplifieringarna av hur stöttning kan se ut i två olikaklassrumssituationer visar dessutom att praktiken innehåller många olika element som bördokumenteras för att teorierna kring stöttning ska kunna vidareutvecklas.
Subject headings and genre
Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)
-
Sturk, Erika,Fil. dr,1971-Umeå universitet,Institutionen för språkstudier(Swepub:umu)eragid90
(author)
-
Magnusson, UlrikaStockholms universitet,Institutionen för ämnesdidaktik(Swepub:su)umagn
(author)
-
Björklund, Siv
(author)
-
Slotte, Anna
(author)
-
Kronholm, Annette
(author)
-
Heilä-Ylikallio, Ria
(author)
-
Rejman, Katarina
(author)
-
Umeå universitetInstitutionen för språkstudier
(creator_code:org_t)
Related titles
-
In:Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur. Åttonde nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning (NNMF8), Uppsala universitet, 24-25 november 2021Uppsala : Uppsala universitet, s. 225-24397891986950459789198695052
Internet link
Find in a library
To the university's database