SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-222748"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-222748" > Kunskapsprodukter f...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Kunskapsprodukter för lärarprofessionen : skolforskningsinstitutets projekt 2016 och 2017

Lindberg, Viveca, 1954- (author)
Stockholms universitet,Specialpedagogiska institutionen,Institutionen för ämnesdidaktik,Institutionen för pedagogik och didaktik
Runesson Kempe, Ulla, 1952- (author)
Eriksson, Inger, 1952- (author)
Stockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik,Institutionen för ämnesdidaktik
 (creator_code:org_t)
2023
2023
Swedish.
In: Forskning om undervisning och lärande. - 2000-9674 .- 2001-6131. ; 11:3, s. 58-84
  • Journal article (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • Syftet med denna artikel är att beskriva och diskutera vilka, för lärare, användbara ochrelevanta kunskapsprodukter som har genererats i 11 forskningsprojekt, finansieradeav Skolforskningsinstitutet och beviljade år 2016 och 2017. Forskningsfrågorna är: Vad iresultaten kan ses som kunskapsprodukter och vilken karaktär har dessa? På vilka sätt harlärare medverkat i processen att ta fram dessa kunskapsprodukter? Sammantaget har 55öppet tillgängliga granskade publikationer analyserats. Sex kvalitativt skilda kategorierav kunskapsprodukter har identifierats: 1) Kunnanden och förmågor, 2) Undervisnings- ochlektionsdesign, 3) Didaktiska exempel, 4) Redskap, 5) Processer och metaperspektiv och 6)Generella eller kontextuella förutsättningar. Graden av medverkan från lärares sida har varieratavsevärt; från en aktiv medverkan, där lärare och forskare samarbetar på likvärdigavillkor, till en låg grad, där lärare primärt fungerar som bollplank eller forskningsobjekt.
  • This article examines the knowledge products of relevance to the teaching professionfrom eleven research projects funded by the Swedish Institute for Educational Research.A total of 55 openly accessible reviewed publications have been analysed. The aim is todescribe and discuss which, for teachers, useful and relevant knowledge products thatthe research projects (granted 2016 and 2017) have yielded. The research questions are:What in the results can be interpreted as knowledge products and what is the characteristicof these? In what ways have teachers participated in the process of producingthese knowledge products? Six qualitatively different categories of knowledge productshave been identified as descriptions of: 1) Knowings and capabilities, 2) Teaching/lessondesign, 3) Didactical examples, 4) Tools, 5) Processes and meta-perspectives, and 6)General or contextual preconditions. The degree of involvement of teachers has variedconsiderably, ranging from a high degree of active involvement, where teachers andresearchers collaborate on equal terms, to a low degree of involvement where teachersprimarily act as informants.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Keyword

Kunskapsprodukter
Skolforskningsinstitutet
praktiknära forskning
lärarprofession
undervisningens utveckling
pedagogik
Education

Publication and Content Type

ref (subject category)
art (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Lindberg, Viveca ...
Runesson Kempe, ...
Eriksson, Inger, ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Didactics
Articles in the publication
Forskning om und ...
By the university
Stockholm University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view