Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-222748" >
Kunskapsprodukter f...
Kunskapsprodukter för lärarprofessionen : skolforskningsinstitutets projekt 2016 och 2017
-
- Lindberg, Viveca, 1954- (author)
- Stockholms universitet,Specialpedagogiska institutionen,Institutionen för ämnesdidaktik,Institutionen för pedagogik och didaktik
-
Runesson Kempe, Ulla, 1952- (author)
-
- Eriksson, Inger, 1952- (author)
- Stockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik,Institutionen för ämnesdidaktik
-
(creator_code:org_t)
- 2023
- 2023
- Swedish.
-
In: Forskning om undervisning och lärande. - 2000-9674 .- 2001-6131. ; 11:3, s. 58-84
- Related links:
-
https://su.diva-port... (primary) (Raw object)
-
show more...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Syftet med denna artikel är att beskriva och diskutera vilka, för lärare, användbara ochrelevanta kunskapsprodukter som har genererats i 11 forskningsprojekt, finansieradeav Skolforskningsinstitutet och beviljade år 2016 och 2017. Forskningsfrågorna är: Vad iresultaten kan ses som kunskapsprodukter och vilken karaktär har dessa? På vilka sätt harlärare medverkat i processen att ta fram dessa kunskapsprodukter? Sammantaget har 55öppet tillgängliga granskade publikationer analyserats. Sex kvalitativt skilda kategorierav kunskapsprodukter har identifierats: 1) Kunnanden och förmågor, 2) Undervisnings- ochlektionsdesign, 3) Didaktiska exempel, 4) Redskap, 5) Processer och metaperspektiv och 6)Generella eller kontextuella förutsättningar. Graden av medverkan från lärares sida har varieratavsevärt; från en aktiv medverkan, där lärare och forskare samarbetar på likvärdigavillkor, till en låg grad, där lärare primärt fungerar som bollplank eller forskningsobjekt.
- This article examines the knowledge products of relevance to the teaching professionfrom eleven research projects funded by the Swedish Institute for Educational Research.A total of 55 openly accessible reviewed publications have been analysed. The aim is todescribe and discuss which, for teachers, useful and relevant knowledge products thatthe research projects (granted 2016 and 2017) have yielded. The research questions are:What in the results can be interpreted as knowledge products and what is the characteristicof these? In what ways have teachers participated in the process of producingthese knowledge products? Six qualitatively different categories of knowledge productshave been identified as descriptions of: 1) Knowings and capabilities, 2) Teaching/lessondesign, 3) Didactical examples, 4) Tools, 5) Processes and meta-perspectives, and 6)General or contextual preconditions. The degree of involvement of teachers has variedconsiderably, ranging from a high degree of active involvement, where teachers andresearchers collaborate on equal terms, to a low degree of involvement where teachersprimarily act as informants.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Keyword
- Kunskapsprodukter
- Skolforskningsinstitutet
- praktiknära forskning
- lärarprofession
- undervisningens utveckling
- pedagogik
- Education
Publication and Content Type
- ref (subject category)
- art (subject category)
Find in a library
To the university's database