Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-45727" >
Klass, kultur och i...
Klass, kultur och inkludering
-
- Helldin, Rolf (författare)
- Institutionen för individ, omvärld och lärande (IOL)
-
(creator_code:org_t)
- Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, 2007
- 2007
- Svenska.
-
Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige. - Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. - 1401-6788 .- 2001-3345. ; 12:2, s. 119-134
- Relaterad länk:
-
http://www.ped.gu.se...
-
visa fler...
-
http://www.ped.gu.se...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I den här artikeln jämförs betingelserna för två alternativa pedagogiker som kan användas för att motverka de inkluderingssvårigheter i skolan som uppstår ur skillnader i kulturellt ursprung eller klasstillhörighet. De två pedagogikerna tar sin utgångspunkt i det socialpolitiska begreppet affirmation», det vill säga bekräftelse av olikhet i form av differentierande och kompenserande åtgärder och begreppen dekonstruktion och transformation. De senare innebär pedagogisk analys, bearbetning och förändring på sikt av grundläggande orättvisa strukturer i utbildning och samhälle. De två alternativa pedagogikerna relateras till skolans beroende av en traditionell liberal välfärdsteori, och texten visar hur den liberala välfärdsteorin motverkar inkludering i skolan. I artikeln diskuteras också möjligheten att inom den specialpedagogiska forskningen närmare utreda hur de två alternativa pedagogikerna skulle kunna samverka, varvid det framkommer att det fortfarande är oklart hur de specialpedagogiska motsättningar som specificeras i artikeln ser ut i detalj.
Nyckelord
- klass kultur inkludering specialpedagogisk forskning
- specialpedagogik
- Special Education
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas