SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-67540"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-67540" > Försöksverksamhet m...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
  • Berglund, Ingrid,1954-Stockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik (author)

Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning: utmaningar för yrkeslärarna

  • Article/chapterSwedish2011

Publisher, publication year, extent ...

  • 2011
  • printrdacarrier

Numbers

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:su-67540
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-67540URI

Supplementary language notes

  • Language:Swedish
  • Summary in:Swedish

Part of subdatabase

Classification

  • Subject category:ref swepub-contenttype
  • Subject category:kon swepub-publicationtype

Notes

  • Försöksverksamheten med en gymnasial lärlingsutbildning startade i Sverige 2008. Gymnasieskolorna ansvarar för lärlingsutbildningens utformning men hälften av utbildningen skall genomföras i arbetslivet. Lärlingsutbildningarna har samma uppdrag (mål) som de nationella programmen. På uppdrag av Skolverket genomfördes en uppföljningsstudie med särskilt fokus på pedagogiskt didaktiska aspekter av lärlingsutbildningen under våren 2010. Studien baserades på intervjuer och informella samtal med elever, lärare och handledare, på olika typer av dokument samt på foton från skolor och arbetsplatser. Tre program (bygg-, handels- och omvårdnadsprogrammen) på tre geografisk spridda orter ingår i studien.  Syftet för vårt paper är att beskriva vilka arbetsuppgifter framför allt yrkeslärarna har inom gymnasial lärlingsutbildning och vilka nya kompetenskrav som därmed ställs på dem. Vilka utmaningar har yrkeslärarna att hantera i den gymnasiala lärlingsutbildningen? Vilka krav ställer dessa i sin tur på yrkeslärarutbildningen? De arbetsuppgifter vi sammantaget funnit för yrkeslärarna i den gymnasiala lärlings-utbildningen är följande: att planera utbildningen, utforma uppgifter och uppföljningsunderlag, att rekrytera arbetsplatser som kan engageras i lärlingsutbildningen, att genomföra handledarutbildning och informera handledare på arbetsplatsen, att ordna med alternativa uppgifter och projekt för elever som inte får en lärlingsplats eller befinner sig i skarven mellan två lärlingsplatser, att följa upp elevens yrkesbildningsgång i förhållande till programmets och kursplanernas mål och till arbetsinnehållet på olika arbetsplatser, att fatta beslut om byte av arbetsplats. Vi har också funnit att dessa arbetsuppgifter kan variera mellan programmen och att variationen kan ses i ljuset av programmens olika traditioner. Vidare skapar regionala skillnader i näringslivsstrukturen mellan de tre orterna och skillnader mellan skolornas resurser delvis skilda förutsättningar för genomförandet av lärlings-utbildningen. Till dessa uppgifter krävs en i många stycken annan kompetens än den som krävts tidigare. Det gäller inte minst ett ökande skriftspråkligt kunnande, som några lärare menar att de inte har kompetens för – eller att det är arbetsuppgifter de inte trivs med. Lärlingslärarens arbetsuppgifter skiljer sig från den tidigare yrkeslärarens och ställer nya krav på yrkeslärarutbildningen.

Subject headings and genre

Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)

  • Lindberg, Viveca,1954-Stockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik,VET-YL (author)
  • Stockholms universitetInstitutionen för pedagogik och didaktik (creator_code:org_t)

Internet link

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Berglund, Ingrid ...
Lindberg, Viveca ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Didactics
By the university
Stockholm University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view