SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-84211"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-84211" > Stöd och belastning...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Stöd och belastning – föräldrars erfarenheter av personlig assistans till barn med autism och utvecklingsstörning

Olsson, Ingrid, 1969- (author)
Uppsala universitet,Stockholms universitet,Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Flygare, Katarina (author)
Roll-Pettersson, Lise, 1955- (author)
Stockholms universitet,Specialpedagogiska institutionen
 (creator_code:org_t)
2021-11-01
2012
Swedish.
In: Barn. - : Cappelen Damm AS - Cappelen Damm Akademisk. - 0800-1669 .- 2535-5449. ; 30:4, s. 25-40
  • Journal article (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • Denna artikel beskriver en kvalitativ intervjustudie av föräldrars erfarenheter av stödinsatsen personlig assistans till barn. Deltagare är åtta föräldrar till sex barn med autism och/eller utvecklingsstörning i Sverige. Intervjuerna analyserades med tolkande fenomenologisk analys. Resultatet visar att föräldrar ser personlig assistans som viktig men också som förknippad med problem. Organisationen av personlig assistans är inte anpassad för den enskilda familjens förutsättningar, personliga assistenter uppfattas som okunniga och barnen har lite inflytande. Med hjälp av Bronfenbrenners (1979) ekologiska modell visas hur personlig assistans kan anpassas bättre till familjer. Studien tyder också på att det behövs ett större kunskapsutbyte mellan yrkesverksamma och familjer samt en ökad förståelse för förälderns ofta komplexa roll som assistent, expert, målsättare och genomdrivare.
  • Sweden has a system of personal assistance for children with autism and/or intellectual disabilities. Through the usage of qualitative interviews, this study investigates eight parents’ experiences of personal assistance for their children. The interviews were analyzed using the Interpretative Phenomenological Analysis and Bronfenbrenner’s (1979) ecological model. Personal assistance is described by the parents as important but the findings also point towards several problems. For example, the system is not adapted to the families’ routines and interests, personal assistants are described as unskilled, and moreover the child has little influence over his or her situation. In the paper we discuss the importance of exchanging knowledge between families and professionals and the need to further understand how parents work their way through the system, acting as assistants, experts, and decision makers.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Keyword

personlig assistans
personlig assistent
autism
utvecklingsstörning
familj
föräldrar
stöd
insats
delaktighet
inflytande
hemmet
LSS
Child and Youth Science
barn- och ungdomsvetenskap
specialpedagogik
Special Education

Publication and Content Type

ref (subject category)
art (subject category)

Find in a library

  • Barn (Search for host publication in LIBRIS)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Olsson, Ingrid, ...
Flygare, Katarin ...
Roll-Pettersson, ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
Articles in the publication
Barn
By the university
Stockholm University
Uppsala University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view