SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-197907"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-197907" > Elever berättar om ...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Elever berättar om skrivande – individ och kontext i samspel

Sturk, Erika, 1971- (author)
Umeå universitet,Institutionen för språkstudier,Umeå universitet, Institutionen för språkstudier
Hermansson, Carina, 1965- (author)
Högskolan i Borås,Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT,Umeå universitet, Institutionen för språkstudier
Lindgren, Eva (author)
Umeå universitet,Institutionen för språkstudier,Umeå universitet, Institutionen för språkstudier
 (creator_code:org_t)
Lund : Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, 2022
2022
Swedish.
In: Fjortonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. - Lund : Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning. - 9789178772841 - 9789178772858 ; , s. 231-247
  • Book chapter (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • I dagens samhälle är skrivande en nyckelkompetens för deltagande i arbetsliv och samhällsliv. Ur ett demokratiperspektiv är förmågan att både vilja, våga och kunna skriva för att delta grundläggande – för alla elever. I den här artikeln lyssnar vi till mellanstadieelevers röster om hur deras skrivande tar form i ett samspel mellan individen och kontextuella resurser. I samband med en klassrumsintervention där skrivandet stod i fokus skrev eleverna loggbok och intervjuades om sina åsikter, tankar och erfarenheter av skrivande i och utanför klassrummet. Loggböckerna skrevs en gång per vecka och intervjuerna genomfördes dels individuellt, dels i fokusgrupper. Interventionen pågick i tre veckor och utvecklades av lärare och forskare tillsammans.Utgångspunkten för analyserna är att skrivande sker i ett samspel mellan individen och den kontext individen befinner sig i, såväl historiskt som pågående. I detta samspel skapar den som skriver ett avgränsat mål med skrivandet, vilket kan beskrivas som en meningsfull retorisk handling (Flower, 1989). Resultaten visar att elevernas skrivande kännetecknas av en samverkan mellan individen och olika kontextuella resurser såsom ord, modaliteter (bild och musik), struktur, skrivkamrat, mottagare, materialitet (mobiltelefon) samt elevens erfarenheter, åsikter, tankar och idéer. Dessa resurser används av eleverna för att skapa mål och mening med sitt skrivande; skrivandet blir relevant för dem.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Keyword

elevers skrivande
mellanstadiet
individ och kontext

Publication and Content Type

ref (subject category)
kap (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Sturk, Erika, 19 ...
Hermansson, Cari ...
Lindgren, Eva
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Didactics
Articles in the publication
Fjortonde nation ...
By the university
Umeå University
University of Borås

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view