SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-221369"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-221369" > Förutsättningar för...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Förutsättningar för iscensättning av en ny kursplan i bildämnet

Ahrenby, Hanna, 1978- (author)
Umeå universitet,Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
 (creator_code:org_t)
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2023
2023
Swedish.
In: Konferens i pedagogiskt arbete, 2023. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 9789180752848 - 9789180752831 ; , s. 128-128
  • Conference paper (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Bildämnets kursplaner har följt samhällsutvecklingen, men det har skett en eftersläpning i själva bildundervisningen på klassrumsnivån. Denna eftersläpning har förklarats med att lärarnas ämneskonception har informerats av äldre ämnesparadigm (Skolverket, 2015; Åsén, 2006). Mitt nuvarande forskningsprojekt syftar till att öka kunskapen om förutsättningarna för att iscensätta en ny kursplan i bildämnet. Syftet har brutits ner i följande forskningsfrågor:Hur formar kontexten förutsättningarna för lärares tolkning av ny policy?Hur formar ämnesinnehåll och ämnestraditioner bildlärarnastolkning av en ny kursplan?Hur påverkar skolans styrsystemförutsättningar för lärarnas tolkning och översättning av kursplanen i bild?Det empiriska materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med tio bildlärare. Ytterligare en intervju med två representanter från Skolverket har genomförts. Dessutom har kursplanen och implementeringsmaterialet från Skolverket analyserats.Med hjälp av teori om policy enactment (Ball et al., 2012) belyses komplexiteten i processen med att iscensätta policy samt hur kontexten informerar tolkning och översättning av en kursplan. I denna presentation kommer de första resultaten av denna pågående studie att presenteras och diskuteras. Resultaten visar att skolans mål-och resultatstyrning utmanar den traditionella didaktiska utbildningstraditionen och därmed lärarnas professionella frihet.Referenser: Ball, Maguire, M., & Braun, A. (2012). How Schools Do Policy: Policy Enactments in Secondary Schools. Routledge.Skolverket, Marner, A. & Örtegren, H. (2015). Bild i grundskolan: en nationell ämnesutvärdering i årskurs 6 och 9.Åsén, G. (2006). Varför bild i skolan? - en historisk tillbakablick på argument för ett marginaliserat skolämne, In Uttryck, intryck, avtryck: lärande, estetiska uttrycksformer och forskning, (pp.107–122). Stockholm: Vetenskapsrådet.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)

Keyword

Policy
iscensättning av ny kursplan
Lgr22
kontext
bildämnet
bildlärare
pedagogiskt arbete
educational work

Publication and Content Type

vet (subject category)
kon (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Ahrenby, Hanna, ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogical Work
Articles in the publication
Konferens i peda ...
By the university
Umeå University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view