Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-61863" >
Att leda pedagogisk...
Att leda pedagogisk utveckling : reflektioner kring det pedagogiska ledarskapet
-
- Eriksson, Sven B., 1954- (author)
- Umeå universitet,Universitetspedagogiskt centrum (UPC)
-
- Ågren, Per-Olof, 1960- (author)
- Umeå universitet,Institutionen för informatik
-
(creator_code:org_t)
- 2006
- 2006
- Swedish.
-
In: Tänk efter, tänk nytt, tänk om. - 9172640685 ; , s. 313-326
- Related links:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Subject headings
Close
- Med det pedagogiska handlingsprogrammet som Umeå universitet fastslog 2003 har vi fått ett begrepp och en arbetsfunktion som inte är självklar till innehållet: den pedagogiskt ansvarige. Benämningen pedagogiskt ansvarig är relativt ny. Ansvaret för en institutions grundutbildning har alltid funnits, men ansvaret för en institutions pedagogik? Vad betyder det? Utifrån den frågan beslöt Universitetspedagogiskt centrum att uppdra åt författarna att initiera en verksamhet som kan stödja pedagogiskt ansvariga i sitt arbete. Under 2004 arrangerades två seminarieserier för pedagogiskt ansvariga. Denna skrift utgör våra reflektioner från dessa seminarieserier. Reflektionerna rör främst pedagogiskt ansvarigas arbetsinnehåll, genomförande av pedagogiska utvecklingssamtal, hur man kan påverka lärare i en viss pedagogisk riktning och vilka möjligheter som finns för att utöva pedagogiskt ledarskap.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- kon (subject category)
Find in a library
To the university's database