Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-83735" >
Att studera på univ...
-
Olofsson, ÅkeUmeå universitet,Institutionen för psykologi
(author)
Att studera på universitet med dyslexi : Universitetsstudenter med dyslexi: lärandestrategier, studieresultat och konsekvenser för undervisningen
- Article/chapterSwedish2013
Publisher, publication year, extent ...
-
Stockholm :Vetenskapsrådet,2013
-
printrdacarrier
Numbers
-
LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:umu-83735
-
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-83735URI
Supplementary language notes
-
Language:Swedish
-
Summary in:Swedish &Swedish
Part of subdatabase
Classification
-
Subject category:vet swepub-contenttype
-
Subject category:kap swepub-publicationtype
Notes
-
Vad händer när personer med dyslexi blir universitetsstudenter? De allra flesta klarar studiemålen, men några har lägre studietakt. Det visar sig att studenter med dyslexi till stor del kan beskrivas som långsamma läsare. De hinner inte läsa allt som de borde läsa och de har svårigheter med att hinna anteckna och med att skriva tentor, rapporter och uppsatser.De använder varierande hjälpmedel, både sådant stöd som universitetet ger och personliga metoder och strategier.Bland universitetslärarna finns meningar om att studenter med dyslexi innebär merarbete och en viss oro över hur studenterna skall klara sig i sin framtida yrkesutövning efter examen. Positiva tecken är att flera relativt enkla detaljer i undervisningens upplägg som gynnar studenter med dyslexi också är värdefulla för samtliga studenter.
-
Projektet Dyslexi, lärande och undervisning inom högre utbildning har tittat närmare på vad som händer när personer med dyslexi blir universitetsstudenter. Målet breddad rekrytering gör att vi kan förvänta oss en ökande andel sådana studenter. Det visar sig att studenter med dyslexi till stor del kan beskrivas som långsamma läsare. De hinner inte läsa allt som de borde läsa och de har svårigheter med att hinna anteckna och med att skriva tentor, rapporter och uppsatser. De använder varierande hjälpmedel, både sådant stöd som universitetet ger och personliga metoder och strategier. De allra flesta klarar studiemålen, men några har lägre studietakt. Bland universitetslärarna finns meningar om att studenter med dyslexi innebär merarbete och en viss oro över hur studenterna skall klara sig i sin framtida yrkesutövning efter examen. Positiva tecken är att flera relativt enkla detaljer i undervisningens upplägg som gynnar studenter med dyslexi också är positiva för samtliga studenter.
Subject headings and genre
Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)
-
Taube, KarinUmeå universitet,Institutionen för språkstudier(Swepub:umu)kata0012
(author)
-
Ahl, AstridUmeå universitet,Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap(Swepub:umu)asah0001
(author)
-
Umeå universitetInstitutionen för psykologi
(creator_code:org_t)
Related titles
-
In:Resultatdialog 2013Stockholm : Vetenskapsrådet, s. 161-1699789173072328
Internet link
Find in a library
To the university's database