SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-83735"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-83735" > Att studera på univ...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
  • Olofsson, ÅkeUmeå universitet,Institutionen för psykologi (author)

Att studera på universitet med dyslexi : Universitetsstudenter med dyslexi: lärandestrategier, studieresultat och konsekvenser för undervisningen

  • Article/chapterSwedish2013

Publisher, publication year, extent ...

  • Stockholm :Vetenskapsrådet,2013
  • printrdacarrier

Numbers

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:umu-83735
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-83735URI

Supplementary language notes

  • Language:Swedish
  • Summary in:Swedish &Swedish

Part of subdatabase

Classification

  • Subject category:vet swepub-contenttype
  • Subject category:kap swepub-publicationtype

Notes

  • Vad händer när personer med dyslexi blir universitetsstudenter? De allra flesta klarar studiemålen, men några har lägre studietakt. Det visar sig att studenter med dyslexi till stor del kan beskrivas som långsamma läsare. De hinner inte läsa allt som de borde läsa och de har svårigheter med att hinna anteckna och med att skriva tentor, rapporter och uppsatser.De använder varierande hjälpmedel, både sådant stöd som universitetet ger och personliga metoder och strategier.Bland universitetslärarna finns meningar om att studenter med dyslexi innebär merarbete och en viss oro över hur studenterna skall klara sig i sin framtida yrkesutövning efter examen. Positiva tecken är att flera relativt enkla detaljer i undervisningens upplägg som gynnar studenter med dyslexi också är värdefulla för samtliga studenter.
  • Projektet Dyslexi, lärande och undervisning inom högre utbildning har tittat närmare på vad som händer när personer med dyslexi blir universitetsstudenter. Målet breddad rekrytering gör att vi kan förvänta oss en ökande andel sådana studenter. Det visar sig att studenter med dyslexi till stor del kan beskrivas som långsamma läsare. De hinner inte läsa allt som de borde läsa och de har svårigheter med att hinna anteckna och med att skriva tentor, rapporter och uppsatser. De använder varierande hjälpmedel, både sådant stöd som universitetet ger och personliga metoder och strategier. De allra flesta klarar studiemålen, men några har lägre studietakt. Bland universitetslärarna finns meningar om att studenter med dyslexi innebär merarbete och en viss oro över hur studenterna skall klara sig i sin framtida yrkesutövning efter examen. Positiva tecken är att flera relativt enkla detaljer i undervisningens upplägg som gynnar studenter med dyslexi också är positiva för samtliga studenter.

Subject headings and genre

Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)

  • Taube, KarinUmeå universitet,Institutionen för språkstudier(Swepub:umu)kata0012 (author)
  • Ahl, AstridUmeå universitet,Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap(Swepub:umu)asah0001 (author)
  • Umeå universitetInstitutionen för psykologi (creator_code:org_t)

Related titles

  • In:Resultatdialog 2013Stockholm : Vetenskapsrådet, s. 161-1699789173072328

Internet link

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Olofsson, Åke
Taube, Karin
Ahl, Astrid
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Psychology
Articles in the publication
Resultatdialog 2 ...
By the university
Umeå University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view