Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-237846" >
Utbildning i demokr...
Utbildning i demokratins och jämlikhetens tjänst? : En textanalys av 1991 års omfattande gymnasiereform
-
- Adman, Per, 1970- (author)
- Uppsala universitet,Statsvetenskapliga institutionen
-
(creator_code:org_t)
- Uppsala : Uppsla universitet, 2014
- Swedish.
-
Series: Working paper, Department of Government, Uppsala University ; 2014:2
- Related links:
-
http://www.statsvet....
-
show more...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Utbildningens positiva effekter på demokrati och jämlikhet har traditionellt framhållits som viktigti Sverige. Aktuell forskning tyder dock på att reformer på skolområdet allt mindre motiveras utifrån demokrati-och jämlikhetsaspekter, medan samhällsekonomiska hänsyn ges allt större utrymme. Dessa studier är tämligen översiktliga och kompletteras här med en mer detaljerad textanalys av en av de senaste decenniernas mest genomgripande gymnasiereformer i Sverige. Den genomdrevs år 1991,av Socialdemokraterna, och innebar att praktiska program förlängdes med ett tredjeår samt försågs med betydligt fler timmar inom teoretiska ämnen. Givetden svenska socialdemokratiska traditionen skulle man kunna vänta sig en diskussionmed hänvisning främst till demokrati-och jämlikhetsvärden, speciellt då reformen beskrivits som en utpräglad jämlikhetsreform. Samhällsekonomiska tillväxtaspekter visar sig dock dominera, i linje med den internationella trend som annan forskning påvisat.
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- ovr (subject category)
To the university's database