SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-287663"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-287663" > Strategisk prissätt...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Strategisk prissättning : Samband mellan strategi, prismodeller och kostnadskalkyler

Cöster, Mathias, 1969- (author)
Uppsala universitet,Företagsekonomiska institutionen
Ax, Christian (author)
Iveroth, Einar (author)
Uppsala universitet,Företagsekonomiska institutionen
 (creator_code:org_t)
1
Lund : Studentlitteratur AB, 2016
2016
Swedish.
In: Strategisk ekonomistyrning. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144108773 ; , s. 125-154
  • Book chapter (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • En central företagsekonomisk frågeställning är hur väl priset på produkter återspeglar ett företags affärsstrategi och hur ett pris kan bestämmas. I det här kapitlet ska vi försöka besvara den frågan genom att presentera modeller inom fältet strategisk ekonomistyrning som integrerar aspekter knutna till konkurrensstrategi, kundvärde, kostnadsstruktur och prissättning. Budskapet som förmedlas är att strategiskt förankrad prissättning utgår från en viss logik. Det handlar om att göra bedömningar och analys av företagets omvärld samt dess affärs- och prismodeller. Slutligen behöver man göra beräkningar för att bedöma vilken prisnivå som är lämplig för att operationalisera prismodellen och i förlängningen affärsstrategin. En viktig utgångspunkt i kapitlet är att pris utgör ett gränssnitt mellan säljare och köpare. Där möts kundens förväntningar om värde och kundens betalningsvilja, med kostnaderna för att leverera produkter. Det gör att prissättningen behöver inkludera och balansera bägge perspektiven. För leverantören är det nödvändigt att förankra de kostnader som uppkommer vid produktion, distribution etcetera i företagets affärsstrategi. En risk med ett ensidigt fokus på de interna kostnaderna är dock att man inte väger in och bedömer vad kunden värderar. Ur kundens perspektiv är det däremot sällan intressant vilka kostnader en leverantör har, det är värderbjudandet som är centralt.

Keyword

Prissättning
prismodell
affärsmodell
kundvärde
kostnadsstruktur
Företagsekonomi
Business Studies

Publication and Content Type

vet (subject category)
kap (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Cöster, Mathias, ...
Ax, Christian
Iveroth, Einar
Articles in the publication
Strategisk ekono ...
By the university
Uppsala University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view