SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-393812"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-393812" > Barn med flerfunkti...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
  • Klang, Nina,1978-Uppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (author)

Barn med flerfunktionsnedsättning - samspel och social inkludering : Rapport från ett samverkansprojekt

  • BookSwedish2019

Publisher, publication year, extent ...

  • Uppsala,2019
  • 20 s.
  • electronicrdacarrier

Numbers

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:uu-393812
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-393812URI

Supplementary language notes

  • Language:Swedish
  • Summary in:Swedish

Part of subdatabase

Classification

  • Subject category:vet swepub-contenttype
  • Subject category:rap swepub-publicationtype

Series

  • FoSam Rapport - Forum för samverkan, Uppsala universitet ;2019:2

Notes

  • Vi presenterar en rapport från ett samarbetsprojekt mellan lärare från en skola i Uppsala och forskare från Uppsala och Stockholms universitet. Idén till projektet uppkom i samband med en AIMday funktionshinder, då lärarna i en grundsärskoleklass med elever med flerfunktionsnedsättning kom med frågan “Hur främjar man inkludering?” Några år innan projektet startade flyttades grundsärskolan till lokaler som är avgränsade från resten av skolan. Skolgårdarna låg inte nära varandra vilket innebar att eleverna från grundsärskolan och grundskolan inte möttes naturligt på rasterna. Organisationen förändrades också så att olika rektorer ansvarade för grundsärskolan och grundskolan. Lärarna på grundsärskolan upplevde att deras elever var isolerade och att de skulle ha glädje av mer kontakt med elever från grundskolan. För att få till stånd en förändring påbörjade de ett samarbete med förskoleklassen där eleverna från förskoleklassen besökte grundsärskoleklassen. Lärarna ville ha stöd från forskare i projektet. Ett samarbete startade och lekaktiviteter för att främja samspelet mellan barn med och utan funktionsnedsättningar prövades. Forskarna deltog som bollplank, följde lekaktiviteterna med hjälp av videoobservationer och intervjuer. Forskarna och lärarna diskuterade och dokumenterade de rutiner lärarna redan påbörjat. Projektet genomfördes med stöd från Vinnova Step-up och Forum för samverkan vid Uppsala universitet. 

Subject headings and genre

Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)

  • Wandin, Helena,1971-Uppsala universitet,Forskning om funktionshinder och habilitering(Swepub:uu)helwa285 (author)
  • Wilder, JennySpecialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet (author)
  • Göthberg, EvaÅrstaskolan (contributor)
  • Sild, MariaÅrstaskolan(author)
  • Uppsala universitetInstitutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (creator_code:org_t)

Internet link

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Klang, Nina, 197 ...
Wandin, Helena, ...
Wilder, Jenny
Göthberg, Eva
Sild, Maria
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogical Work
Parts in the series
By the university
Uppsala University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view