SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-431952"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-431952" > Språkdidaktisk läro...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Språkdidaktisk läroboksanalys för ämneslärautbildningen i svenska

Falk, Erik, 1962- (author)
Uppsala universitet,Institutionen för nordiska språk
 (creator_code:org_t)
Uppsala : Uppsala universitet, 2020
2020
Swedish.
In: Språkdidaktik i praktiken. - Uppsala : Uppsala universitet. - 9789150628524 ; , s. 123-140
  • Book chapter (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Följande studie har som syfte att utreda om läroboksanalys kan vara en språkdidaktiskt värdefull lärandeaktivitet för studenter på ämneslärarutbildningen i svenska. Utredningen utgår från en explorativ analys av en lärobok i svenska för gymnasieskolan.Denna analys ställer frågan i vilken grad läroboken gör de grundläggande språkliga begreppen i svenskkursens centrala innehåll till redskap för kommunikation och kunskapsutveckling för eleverna i enlighet med ämnesplanen i svenska. Metoden är en närläsning av lärobokens delar som rör språkliga begrepp och tolkar språkdidaktiken med stöd av skolans styrdokument och utbildningens ämnesdidaktiska kurslitteratur. På grundval av den analysen diskuteras det språkdidaktiska värdet av läroboksanalys i ämneslärarutbildningen.Slutsatsen blir att en läroboksanalys kan ge språkdidaktisk vägledning för studenter i den grundläggande ämneslärarutbildningen då analysen tar stöd av skolans styrdokument och av kurslitteratur som presenterar didaktiska teorier, undersökningar och undervisningsmetoder. Genom en sådan analys kan studenten upptäcka styrkor och svagheter i lärobokens språkdidaktik och värdera den som stöd för den egna yrkesutövningen.Studien kommer till slutsatsen att den aktuella läroboksanalysen på grundläggandenivå har sina begränsningar i teoretisk underbyggnad men att den ändå kan skapa en förståelse för sambandet mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.

Subject headings

HUMANIORA  -- Språk och litteratur (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Keyword

läroboksanalys
socialkonstruktivism
genrepedagogik
språkdidaktik svenskämnesdidaktik
Gy11
ämneslärarutbildning
ämnesspråk
Curriculum Studies
Didaktik

Publication and Content Type

vet (subject category)
kap (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Falk, Erik, 1962 ...
About the subject
HUMANITIES
HUMANITIES
and Languages and Li ...
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
Articles in the publication
Språkdidaktik i ...
By the university
Uppsala University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view