SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-519613"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-519613" > Validitetsaspekter ...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Validitetsaspekter vid bedömning av eleversskriftliga kompetens i tyska : Relationen till en B1-nivå

Håkansson Ramberg, Maria, 1980- (author)
Uppsala universitet,Tyska
 (creator_code:org_t)
Stockholm : ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2023
2023
Swedish.
In: Språk i praktiken – i en föränderlig värld. - Stockholm : ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap. - 9789187884306 ; , s. 248-268
  • Book chapter (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Inte minst genom inflytande från Europarådets Gemensam europeisk referensram förspråk: lärande, undervisning och bedömning, GERS (Council of Europe, 2001) harspråklig kompetens och hur denna lärs in, undervisas och bedöms fått ökaduppmärksamhet av aktörer inom utbildning och bedömning i språk. Att enbedömning är giltig, och därmed också valid, är en del av kvalitetssäkringen vidbedömning och har stor betydelse för om man med trovärdighet ska kunna tolkaoch använda bedömningens resultat för att uttala sig om inlärares språkligaförmåga, till exempel när det gäller att kommunicera på målspråket i skrift. Idenna artikel presenteras ett delresultat från min avhandling om validitet ochskriftlig språkkompetens (Håkansson Ramberg, 2023) där bland annat relationenmellan elevers skriftliga kompetens i tyska på gymnasienivå och en uppfylld B1.2-nivå enligt den europeiska referensramen undersökts. Artikeln fokuserar aspekterav validitet och beaktar särskilt den delaspekt av validitet som knyter an till ettexternt kriterium, så kallad kriterierelaterad validitet. Det handlar i detta fall omatt jämföra resultatet av bedömningar med en uppnådd referensnivå enligt deneuropeiska referensramen. Sammantaget indikerar studiens resultat att detföreligger ett samband mellan bedömningar av skriftlig kompetens i tyska pågymnasienivå och den förväntade referensnivån B1.2 enligt det etableradeeuropeiska ramverket.

Subject headings

HUMANIORA  -- Språk och litteratur -- Studier av enskilda språk (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature -- Specific Languages (hsv//eng)

Keyword

Validitet
bedömning
moderna språk på gymnasienivå
Tyska
German

Publication and Content Type

vet (subject category)
kap (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Håkansson Ramber ...
About the subject
HUMANITIES
HUMANITIES
and Languages and Li ...
and Specific Languag ...
Articles in the publication
Språk i praktike ...
By the university
Uppsala University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view