SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-11751"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-11751" > Skillnader i vägens...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Skillnader i vägens uppbyggnad i tvärled : en analys av parallell provtagning utmed tre äldre vägar

Hellman, Fredrik, 1967- (author)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Väg- och banteknik, VBA
Ullberg, Johan (author)
Trafikverket
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2017
Swedish 29 s.
Series: VTI notat ; 11–2017
  • Reports (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Under många år har rekonstruktion av vägar byggt på provtagning av befintliga material i vägkroppen. Det finns olika utrustningar för att utföra detta, som innebär större eller mindre ingrepp i vägen. Erfarenhetsmässigt vet man att det kan skilja i materialföljder beroende på var i vägkroppen proven tas. Vägsidorna kan skilja, slänt och vägbana har ofta olika uppbyggnad vilket gör det kritiskt var provtagning görs i vägkroppen.Man strävar i en rekonstruktion att få så lika slutprodukt som möjligt, det vill säga ungefär lika livslängd längs hela sträckan. Om man får markant olika resultat längs sträckan kan det medföra att underhållsåtgärder måste utföras tidigare eller senare än förväntat. Tidigarelagda åtgärder kan om de är omfattande tydligt försämra kostnaderna ur ett LCC-perspektiv (Life Cycle Cost), medan överdimensionering å andra sidan kan medföra ökade kostnader i byggskedet. För Trafikverkets planering är det därför viktigt att rätt åtgärd utförs. Det måste alltså göras en avvägning mellan representativitet, trafiksäkerhet och kostnad när man väljer provtagningsmetod.I tre bärighetsprojekt på befintliga vägar i Västerbotten har provtagning utförts vid inventering, dels i slänt, dels i vägbanan. Provtagning har gjorts så att man erhållit lageruppbyggnaden från vartdera provtagningssätt på varje sektion.Syftet med studien är att undersöka om det finns skillnad mellan de två provtagningsmetoderna och om det finns risk att fel åtgärd väljs baserat på resultaten. I notatet redovisas resultat från provtagningar utmed tre vägar, väg 779 Andersfors–Storbrännan, 897 Ålund–Jakobsfors och 726 Bygdsiljum–Burträsk. Resultaten har analyserats om det finns systematiska skillnader eller likheter mellan placeringen av provtagning och hur dessa förhåller sig i relation till Trafikverkets regler för provtagning, såsom de beskrivs i TDOK2014:0151 ”Provtagning av obundna material”.
  • For many years, reconstruction of roads has been built on the sampling of existing materials in the road structure. There are various methods to accomplish this, which means more or less damages in the road. From experience, we know that it may differ in material layer build up depending on where the roadbed samples are taken. Sides of the road may differ; slope and road surface often have different structure which makes it critical were sampling was done laterally in the road structure.Efforts in a reconstruction is to obtain as similar final product as possible, i.e. about the same service life along the entire route. If you get significantly different results along the route it may result in maintenance operations must be carried out earlier or later than expected. Previously Scheduled actions can be if they are extensive clearly increase the cost of a LCC perspective (Life Cycle Cost), while oversizing on the other hand can result in increased costs in the construction phase. For Road Administration planning, it is important that the right action is taken. It must be a balance between representativeness, road safety and cost when selecting sampling method.During three bearing capacity projects on existing roads in northern Sweden it has been sampled from both the road verge and the roadway. Sampling has been done to receive layer structure build-up from each sampling method on each section.The purpose of the study is to examine whether there is a difference between the two sampling methods, and if there is a risk that the wrong reconstruction action is selected based on the results. The report presents results from sampling along three roads, road 779Andersfors–Storbrännan, 897 Ålund– Jakobsfors and 726 Bygdsiljum–Burträsk. The results have been analysed whether there are systematic differences or similarities between the location of sampling and how these are related to the Transport Administration's rules for sampling, as described in TDOK2014: 0151 "Sampling of unbound materials."

Subject headings

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Samhällsbyggnadsteknik -- Infrastrukturteknik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Civil Engineering -- Infrastructure Engineering (hsv//eng)

Keyword

Core (boring)
Sampling
Method
Position
Carriageway
Road
Pavement
32 Road: Pavement design
32 Road: Pavement design

Publication and Content Type

vet (subject category)
rap (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Hellman, Fredrik ...
Ullberg, Johan
About the subject
ENGINEERING AND TECHNOLOGY
ENGINEERING AND ...
and Civil Engineerin ...
and Infrastructure E ...
Parts in the series
By the university
VTI - The Swedish National Road and Transport Research Institute

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view