Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-12410" >
Optimering och tidt...
Optimering och tidtabelläggning : slutrapportering av förstudie
-
- Nilsson, Jan-Eric, 1952- (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Transportekonomi, TEK
-
Lindberg, Per Olov, 1942- (author)
-
- Aronsson, Martin, 1963- (author)
- SICS
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2017
- Swedish 19 s.
-
Series: VTI notat ; 24-2017
- Related links:
-
https://vti.diva-por... (primary) (Raw object)
-
show more...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Syftet med denna förstudie är att redovisa vilka möjligheter som finns att vidareutveckla ett optimeringshjälpmedel för tidtabelläggning. Arbetet baseras på en uppsats som tidigare publicerats med samma författare som medförfattare. Med den idag aktuella litteraturen inom området som utgångspunkt förs därför en diskussion om möjligheterna att vidareutveckla den arkitektur – de grundläggande beståndsdelar – som föreslogs i den ursprungliga rapporten. Arbetet har hanterat de möjligheter som modern datorkapacitet ger för att hantera stora och komplexa problem. Dessutom behandlas nya ansatser för att identifiera och förkorta tiden för att identifiera tillåtna och nyttomaximerande lösningar i utformningen av en praktiskt fungerande optimeringsalgoritm.Resultatet av arbetet visar att de tekniska förutsättningarna för att vidareutveckla den modellansats som utformades och testades för tjugotalet år sedan är mycket goda. I förstudien redovisas hur några strategiska delar av den arkitektur som behövs för att ta fram en praktiskt fungerande algoritm för att lägga tidtabeller i järnvägsnätet kan genomföras.
- The purpose of this pilot study has been to assess the potential for developing an optimization tool for time-tabling of railway traffic. The study is based on a 20-year-old paper that the authors of the pilot study co-authored. The subsequent papers published in this field of research provide a basis for considering the further development of the original model architecture. A crucial component in this is the rapid capacity improvement of computer capacity. A second issue has been to consider the possibilities to speed up the solution to the large and complex algorithms used for identifying an optimal solution.The mimeo demonstrates that the preconditions for improving the performance of the original model are very good. In three background papers, different dimensions of this potential are addressed. The description concludes by suggesting the design of a further test of the method on a shorter section of the national grid. Importantly, the test would be realized in parallel with the annual development of a new time-table for the coming year.
Subject headings
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Samhällsbyggnadsteknik -- Transportteknik och logistik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Civil Engineering -- Transport Systems and Logistics (hsv//eng)
Keyword
- Timetable
- Planning
- Calculation
- Method
- Operational research
- J13 Railway: Economics
- J13 Railway: Economics
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- rap (subject category)
To the university's database