Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-1402" >
Uppföljning av milj...
Uppföljning av miljökonsekvenser av svenska väg- och järnvägsprojekt
-
- Antonson, Hans (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut
-
- Blomqvist, Göran (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut
-
- Folkeson, Lennart, 1950- (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2002
- Swedish 42 s.
-
Series: VTI notat ; 50-2002
- Related links:
-
https://vti.diva-por... (primary) (Raw object)
-
show more...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Uppföljning av miljökonsekvenser har blivit allt vanligare sedan 1995. Det ständigt pågående utvecklingsarbetet med uppföljning av miljökonsekvenser, vid Vägverket och Banverket, visar många positiva resultat. Bland annat har flera genomgripande uppföljningsprogram tagits fram för några vägobjekt, även om enstaka uppföljningsformuleringar i miljökonsekvensbeskrivningar (MKB) och arbetsplaner/järnvägsplaner fortfarande dominerar.Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har studerat ca 70 uppföljningsarbeten, producerade under 1990-talet, huvudsakligen från 1996 och framåt. Materialet har eftersökts vid Vägverkets regionkontor Sydöst, Väst och Mitt samt inom hela Banverket. Det har varit svårt och tidskrävande att få tillgång till relevant material. För att underlätta eftersökningen har dessutom en rad initierade personer vid Vägverkets regionkontor kontaktats.Några av de viktigare slutsatserna är att:det sedan 1995 har blivit vanligare med uppföljningsformuleringar, uppföljning inte självklart omfattar såväl byggskede som tiden efter färdigställande,uppgifter om före-data är ovanliga,de vanligaste uppföljningsparametrarna är vatten, buller, djur och landskapsbild,mätmetoder sällan anges,kompetenskrav sällan anges,fastställda statistiska krav sällan anges,syftet med uppföljningen sällan anges, och attkommunikation med olika aktörsgrupper såsom allmänhet är en ovanlighet.Det material som insamlats, även om det är magert, kommer att kunna användas som en utgångspunkt i såväl upprättande av en handbok för uppföljning i samband med MKB, som vid utvecklandet av ett informationssystem om uppföljning.
Subject headings
- NATURVETENSKAP -- Geovetenskap och miljövetenskap -- Miljövetenskap (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Earth and Related Environmental Sciences -- Environmental Sciences (hsv//eng)
Keyword
- Environmental impact assessment study
- Evaluation
- Road construction
- Railway
- Method
- Follow up study
- Landscape
- Water
- Animal
- 15 Road: Environment
- 15 Road: Environment
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- rap (subject category)
To the university's database