Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-18552" >
Utredning av mål fö...
Utredning av mål för ökad cykling i Sverige : ett regeringsuppdrag
-
- Eriksson, Jenny, 1975- (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Drift och underhåll, DOU
-
- Niska, Anna, 1971- (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Drift och underhåll, DOU
-
- Karlström, Jones, 1985- (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Drift och underhåll, DOU
-
show more...
-
- Johannesson, Mikael, 1959- (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Miljö, MILJÖ
-
- Levin, Lena, 1958- (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Mobilitet, aktörer och planering, MAP
-
- Alm, Jens, 1982- (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Mobilitet, aktörer och planering, MAP
-
- Lindgren, Samuel, 1990- (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Transportekonomi, TEK,Scania
-
show less...
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2022
- Swedish.
-
Series: VTI rapport, 0347-6030 ; 1125
- Related links:
-
https://vti.diva-por... (primary) (Raw object)
-
show more...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Det finns idag inget definierat nationellt mål för ökad cykling i Sverige. VTI fick i uppdrag av regeringen att ta fram detta. I uppdraget ingår att ta fram en målstruktur och föreslå indikatorer och system för uppföljning. Vi har inhämtat kunskap genom litteraturstudier, en workshop, en enkätundersökning samt genom egna analyser av data från nationella resvaneundersökningar. Vi har avgränsat definitionen av cykling till att omfatta färd med trampcykel med eller utan elassistans – i dagligt tal ”vanlig” cykel och elcykel. Enkelt uttryckt ska cyklandet fördubblas till 2035 och mer specifikt föreslår vi följande mål, målstruktur och ambitionsnivå: • Övergripande mål: Cyklingen i hela Sverige ska öka så att tillgängligheten förbättras, folkhälsan stärks och klimat- och miljöpåverkan minskar. • Etappmål 1: Cykelresornas andel av det totala antalet resor i Sverige ska öka till 20 procent år 2030 och till 26 procent år 2035, utan att andelen gång- eller kollektivtrafikresande minskar. • Etappmål 2: Cykelresornas andel av det totala persontransportarbetet i Sverige ska öka till 3 procent till 2035, utan att gång- eller kollektivtrafiken minskar. • Delmål 1: Cykelresornas andel av det totala antalet resor i Sverige kortare än 10 km, ska öka till 30 procent år 2030 och till 45 procent år 2035, utan att andelen gång- eller kollektivtrafik[1]resande minskar. • Delmål 2: Cykelresornas andel av det totala antalet resor för barn i grundskoleåldern i Sverige ska öka till 40 procent år 2030 och till 50 procent år 2035, utan att andelen gångresor minskar. Därutöver har vi föreslagit sju indikatorer med tillhörande mått som kan kopplas till ovanstående målförslag. Den nationella resvaneundersökningen kan användas för uppföljning av målen och Nationella cykelrådets sammanställning ”Nationellt cykelbokslut” kan med fördel användas för uppföljningen av indikatorerna.
- Today, there is no defined national target level regarding increase in bicycling in Sweden. VTI received a governmental assignment to define that. The assignment includes a definition of a target structure and suggestion of indicators as well as a system for monitoring. We have gathered information through literature studies, a workshop, a survey as well as through own analyses of data from national travel surveys. We have limited the definition of cycling to include pedal cycle with or without electric assistance. Simply speaking, the rate of bicycling should double by 2035 and, more specifically, we suggest the following targets: • Overall objectives: Cycling in Sweden should increase to improve accessibility, strengthen public health, and decrease the climate and environmental impact. • Intermediate target 1: The bicycle share of the total number of travellers in Sweden should increase to 20 percent by 2030 and to 26 percent by 2035, without reducing the share of pedestrians or public passenger transports. • Intermediate target 2: The bicycle share of the total transport system work in Sweden should increase to 3 percent by 2035, without reducing pedestrians or public passenger transports. • Milestone 1: The total share of bicycle travel in Sweden, shorter than 10 km, should increase to 30 percent by 2030 and to 45 percent by 2035, without reducing the share of pedestrians or public passenger transports. • Milestone 2: The total share of bicycle travel for primary school children in Sweden should increase to 40 percent by 2030 and to 50 percent by 2035, without reducing the share of pedestrians. In addition, we have suggested seven indicators with associated measures linked to the targets suggested above. The national travel survey could be used to monitor the targets and the annual report by the National Council of Bicycling could preferably be used for monitoring the indicators.
Subject headings
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Samhällsbyggnadsteknik -- Transportteknik och logistik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Civil Engineering -- Transport Systems and Logistics (hsv//eng)
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- rap (subject category)
To the university's database
- By the author/editor
-
Eriksson, Jenny, ...
-
Niska, Anna, 197 ...
-
Karlström, Jones ...
-
Johannesson, Mik ...
-
Levin, Lena, 195 ...
-
Alm, Jens, 1982-
-
show more...
-
Lindgren, Samuel ...
-
show less...
- About the subject
-
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY
-
ENGINEERING AND ...
-
and Civil Engineerin ...
-
and Transport System ...
- Parts in the series
-
VTI rapport,
- By the university
-
VTI - The Swedish National Road and Transport Research Institute