SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-19574"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-19574" > Gender equality and...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Gender equality and diversity perspectives in the transport sector : case-studies of Swedish municipalities and regions

Frid Eriksson, Emma, 1996- (author)
Linköping University
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2023
English 39 s.
Series: VTI PM ; 2023-6A
  • Reports (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • For a significant time, there has been an issue within scientific research and policymaking processes regarding the neglection of gender equality and diversity perspectives within the transport sector. An existing gender gap is stated within transport planning. Women’s mobility needs have not been a priority in the same way as men’s. It is explained as a system that has been planned for and by men and mainly focused on their needs for commuting to work. This way of planning affects people’s well-functioning in society on a daily basis. Therefore, it is essential to understand who, and how people are affected by transport planning. Due to this existing gap, it is important to increase the knowledge in this field. This research aims to contribute to the debate about gender equality and diversity perspectives within the transport sector by expanding the European mapping of methods and tools used in Swedish municipal and regional planning for integrating the perspectives. Furthermore, this report aims to increase knowledge, highlight good examples, identify barriers and possibilities, and analyze similarities and differences between and within planning levels. The empirical material was gathered through semi-structured qualitative interviews. Collected material was later analyzed through the common approach “thematic analysis”. It is highlighted in the findings and analysis that political directives have a big influence on the prioritization and urgency of including gender equality and diversity perspectives in transport planning. Other influencing factors are knowledge, lack of examples/leadership/pioneers, legislation, and funding. Even though there is a lot of challenges and barriers that limits the inclusion of the perspectives on both planning levels, most of the interviewees explained that there are good preconditions for working with gender equality and diversity more in the future. Several initiatives are already seen; however, tools, policies, strategies, programs, organizational units, and strategist roles are developing more and are on an uprise.
  • Inom transportsektorn har det under en längre tid funnits en problematik med att jämställdhets- och jämlikhetsperspektiven varit nedprioriterade både inom forskning och policyprocesser i praktiken. Det finns en tydlig uttalad lucka av inkluderingen av genus inom transportplanering, där kvinnors mobilitetsbehov inte har prioriterats i lika hög grad som männens. Transportplanering har förklarats som ett system som har planerats av och för män där de främst fokuserat på deras behov av resande, framför allt arbetspendling. Detta sätt att planera påverkar människors dagliga liv och tillgång till samhällets diverse funktioner. Det är därför viktigt att förstå vem och hur människor påverkas av transportplanering. På grund av den befintliga genusluckan är det viktigt att höja kunskapen inom det här området, vilket den här rapporten bland annat syftar till att bidra till. Den här rapporten syftar till att bidra till debatten om jämställdhet- och jämlikhetsperspektiv inom transportsektorn genom att utöka den europeiska kartläggningen kring metoder och verktyg som används i den kommunala och regionala planeringen i Sverige. Vidare är syftet att öka kunskaperna, presentera goda exempel och barriärer samt analysera skillnader och likheter mellan metodanvändning och planeringsnivåer. Det empiriska materialet samlades in genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Insamlat material analyserades därefter genom den analytiska metoden ”tematisk analys”. Resultatet visar på att politiska direktiv har stor påverkan på prioriteringen och behovet av inkluderingen av jämställdhets- och jämlikhetsperspektivet i transportplaneringen. Några andra faktorer är kunskapsnivån, bristen på goda exempel, lagstiftning och finansiering, enligt utsagor från intervjupersonerna. Trots att det finns en hel del utmaningar och barriärer som begränsar inkluderingen av perspektiven på båda planeringsnivåerna, förklarade de flesta intervjupersonerna att det finns goda förutsättningar att arbeta mer med jämställdhet och jämlikhet i framtiden. Det finns redan idag ett antal initiativ men verktyg, policys, strategier, program, organisatoriska enheter och strategiska arbetsroller utvecklas alltmer.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Genusstudier (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Gender Studies (hsv//eng)

Publication and Content Type

vet (subject category)
rap (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Frid Eriksson, E ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Other Social Sci ...
and Gender Studies
Parts in the series
By the university
VTI - The Swedish National Road and Transport Research Institute

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view