Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-20755" >
Planering för sömlö...
Planering för sömlöst resande i siloorganisationer : en fallstudie av kombinerad mobilitet med cykel och kollektivtrafik
-
- Thoresson, Karin, 1980- (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Mobilitet, aktörer och planering, MAP,Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik, K2
-
- Alm, Jens, 1982- (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Mobilitet, aktörer och planering, MAP,Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik, K2
-
- Koglin, Till (författare)
- Avdelningen för Trafik och väg, Lunds universitet, Sverige; Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik, K2
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2024
- 2024
- Svenska.
-
Ingår i: Sammanställning av referat från Transportforum 2024. - Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut. ; , s. 232-233
- Relaterad länk:
-
http://urn.kb.se/res...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I den här studien har vi studerat integrationen av cykel och kollektivtrafik i den långsiktiga planeringen i Skåne. Teoretiskt har vi använt ett ramverk inom planeringsforskningen som är inriktat på möjligheter och barriärer för en mer gränsöverskridande planering, med institutionell kapacitet som centralt begrepp. Den institutionella kapaciteten vilar på tre ben: kunskap, relationer och mobilisering. Den första dimensionen handlar om resurser och spridning av kunskap i ett nätverk av aktörer, men också om hur en fråga förstås och ramas in i sättet man pratar och skriver om den. Dimensionen relationer handlar enkelt uttryckt om vilka aktörer som ingår i nätverket och deltar i planeringen - är alla relevanta parter med och är de engagerade? Den tredje och sista dimensionen mobilisering syftar på de politiska öppningarna för att driva förändring: vilka forum eller arenor som finns, former för kollektiv handling och närvaron av individer som är drivande.Analysen av det empiriska materialet visar att integreringen av cykel och kollektivtrafik går trögt i planeringen trots att det finns både uttalade, ambitiösa mål och utredningar om möjliga strategier. Resultatet visar flera anledningar till det. De övergripande strategierna har av naturliga skäl en mycket generell karaktär och målkonflikter och konkretion syns mycket litet. De mer konkreta utredningar och strategier som finns framstår å andra sidan som för isolerade i förhållande till övergripande mål och planeringen som helhet. Intervjuerna ger underlag för slutsatsen att integreringen av kollektivtrafik och cykel inte har varit en prioriterad fråga.Ytterligare en barriär handlar om ansvarsområden och organisatoriska gränser, bland annat finns det åtgärder som faller mellan olika aktörers ansvarsområden, delvis beroende på hur regelverket tolkas. Utifrån det valda teoretiska perspektivet så förekommer brister i samtliga dimensioner, exempelvis vad gäller spridningen av kunskap, engagemanget och samarbetet mellan aktörer samt frågans politiska prioritet. Slutsatserna av studien är att barriärerna är större än kapaciteten och att sådana barriärer handlar om politiska prioriteringar, koordinering samt organisation, i synnerhet att överbrygga organisatoriska gränser.
Ämnesord
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Samhällsbyggnadsteknik -- Transportteknik och logistik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Civil Engineering -- Transport Systems and Logistics (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Statsvetenskap -- Studier av offentlig förvaltning (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Political Science -- Public Administration Studies (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)