Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-20805" >
Utveckling av cykel...
Utveckling av cykelruttvalmodell för Göteborg
-
- Liu, Chengxi, 1987- (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafikanalys och logistik, TAL
-
- Johansson, Fredrik, 1983- (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafikanalys och logistik, TAL
-
- Kristoffersson, Ida, 1980- (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafikanalys och logistik, TAL
-
show more...
-
- Rydergren, Clas (author)
- Kommunikations- och transportsystem, Institutionen för teknik och naturvetenskap, Linköpings universitet, Norrköping, Sverige
-
- Nilsson, Annika (author)
- Göteborgs stad, Sverige
-
- Almroth, Andreas (author)
- Göteborgs stad, Sverige
-
- Fors, Joakim (author)
- Trivector, Sverige
-
show less...
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2024
- 2024
- Swedish.
-
In: Sammanställning av referat från Transportforum 2024. - Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut. ; , s. 487-487
- Related links:
-
http://urn.kb.se/res...
-
show more...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Avgörande för ökat hållbart resande är tillgängligheten till hållbara färdmedel. Detta forskningsprojekt syftar till att utveckla en modell för cyklisters ruttval. Studien syftar till att undersöka effekter av policyrelevanta variabler som inte är undersökta i tidigare studier av denna typ, t ex breddning av befintlig cykelbana, vilket är en av de vanligaste cykelinfrastrukturåtgärderna i Sverige. Vidare i studien hittade vi en ”parallella länkar problem” och därför studien också undersöker vilken utsträckning en kombination av brusiga GPS-data och högupplösta nätverk leder till osäkerhet i kartmatchning och hur detta påverkar skattningsresultaten när det gäller ruttvalsmodell för cykel. Vi använder GPS-data med ca 13 000 cykelresor från projektet ”Bike data - Crowd sourced Big Data för cykling” för att skatta en ruttvalsmodell för cykel för Göteborg. En Hidden-Markov-modell-baserad kart-matchningsalgoritm används för att identifiera rutter utifrån GPS-spår. Möjliga alternativa rutter genereras via upprepade ruttsökningsmetoder samt observerade rutter med samma start- och målpunkt. En Path-size-logit-modell skattas med relativa effekter för exempelvis cykelbana, belysning och lutning. Resultaten visar att osäkerhet i kart-matchning, som inte har fått uppmärksamhet i de flesta tidigare studierna, har en stor påverkan på modellskattningsresultat. Därför bör det undersökas om GPS-data är med låg precision. Studien lyckas fånga resenärernas skillnad i upplevd resuppoffring mellan cykelbana med bredd <=2 meter och de med bredd > 2 meter. Studien fångar också effekter av lutning, korsningsfördröjning, belysning samt typ av beläggning. Effekterna jämförs med internationella studier. Skattade ruttvalsparametrarna är centrala för att transportmodellen ska kunna uppskatta cykeltrafikflöde på nätverksnivå korrekt. Fångade effekter av bredd av cykelbana möjliggör utvärdering av infrastrukturinvesteringar som breddar befintliga cykelbana, dvs man kan beräkna cykelflödesskillnaden före-efter en breddningsinvestering. Studien illustrerar hur resultat av ruttvalsmodell tillsammans med en transportmodell kan utvärdera relevanta policyåtgärder för cykel.
Subject headings
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Samhällsbyggnadsteknik -- Transportteknik och logistik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Civil Engineering -- Transport Systems and Logistics (hsv//eng)
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- kon (subject category)
To the university's database