SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-600"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-600" > Fyrstegsprincipen i...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Fyrstegsprincipen i praktiken : tre underlagsrapporter för Riksrevisionens granskning av transportpolitiken

Nilsson, Jan-Eric (author)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Transportekonomi Stockholm, TEK-S
Pyddoke, Roger (author)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Transportekonomi Stockholm, TEK-S
Swärdh, Jan-Erik (author)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Transportekonomi Stockholm, TEK-S
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2012
English 64 s.
Series: VTI notat ; 40-2012
  • Reports (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Riksdag och regering förfogar över en rad styrmedel för att uppnå de mål som ställts upp för trafikpolitiken. Det finns också politisk enighet om att den så kallade fyrstegsprincipen ska användas för att analysera och identifiera de styrmedel som bör användas för att på det minst kostsamma sättet uppnå de politiskt satta målen. I denna rapport har användningen av fyrstegsprincipen i praktiken diskuterats. En central observation är att det ännu återstår mycket arbete för att omsätta tankarna bakom principen i praktisk handling. I synnerhet saknas information om, och analyser av möjligheten att på ett systematiskt sätt använda ekonomiska styrmedel liksom resurser för drift och underhåll för att genomföra politiken. Mycket talar för att man på detta sätt skulle kunna närma sig målen till väsentligt lägre kostnader än vad som är fallet med de styrmedel som för närvarande står i fokus för uppmärksamheten. Till sin hjälp för att genomföra politiken har regeringen ett antal myndigheter. Vi föreslår att regeringen ger någon av dessa, exempelvis Trafikanalys, i uppdrag att självständigt genomföra de två första stegen av fyrstegsprincipen. Trafikverket genomför på samma sätt som idag en åtgärdsanalys av de styrmedel som inryms inom steg tre och fyra. Skillnaden jämfört med idag är att detta kan ske på grundval av de överväganden som redovisats inom ramen för analyserna av steg ett- och steg tvååtgärder. Det är emellertid ett rimligt krav att i moderna demokratier säkerställa att svåra frågor ges en genomlysning även om de rekommendationer som kommer fram upplevs som politiskt utmanande.
  • Sweden’s parliament and its government have access to a number of means for implementing overarching policies, inter alia in the transport sector. There is a broad consensus that the four step principle should provide the basic logic for choice of appropriate means for implementation of a policy which is supposed to achieve political objectives at lowest costs to society at large.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Statsvetenskap -- Studier av offentlig förvaltning (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Political Science -- Public Administration Studies (hsv//eng)

Keyword

Transport infrastructure
Planning
Policy
Method
Government (national)
Organization (administration)
Evaluation (assessment)
Transportinfrastruktur
Planering
Policy
Metoder
Regering
Organisation
Utvärdering
Road: Transport, society, policy and planning
Road: Transport, society, policy and planning
Railway: Organization and administration
Railway: Organization and administration

Publication and Content Type

vet (subject category)
rap (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view