Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-6462" >
Långa och tunga las...
Långa och tunga lastbilars effekter på transportsystemet : redovisning av regeringsuppdrag
-
- Vierth, Inge (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut
-
Berell, Håkan (author)
-
- McDaniel, John (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut
-
show more...
-
- Haraldsson, Mattias (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut
-
- Hammarström, Ulf (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut
-
- Yahya, Mohammad Reza (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut
-
- Lindberg, Gunnar (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut
-
- Carlsson, Arne (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut
-
- Ögren, Mikael (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut
-
- Björketun, Urban (author)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut
-
show less...
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2008
- Swedish 84 s.
-
Series: VTI rapport, 0347-6030 ; 605
- Related links:
-
https://vti.diva-por... (primary) (Raw object)
-
show more...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- I Sverige tillåts lastbilar i inrikestrafik som är upp till 25,25 meter långa och 60 ton tunga. Detta skiljer sig från EU-normen, där lastbilar som regel inte är längre än 18,75 meter och väger maximalt 40 ton. Näringsdepartementet har gett VTI i uppdrag att studera vilka samhällsekonomiska konsekvenser avvikelsen har medfört för Sverige samt beskriva konkurrensytan mellan väg- och järnvägstransporter. Effekterna på transportkostnader för näringslivet, avgas- och bulleremissioner, vägslitage, tidsfördröjning för bilister samt trafiksäkerheten har beräknats. En mycket stor andel av godstransporterna på väg utförs med fordon som överskrider EU-normen. Att krympa fordonsstorleken skulle leda till stora samhällsekonomiska förluster. Framför allt är det transportkostnaderna som ökar, men det skulle även uppkomma betydande kostnadsökningar inom områdena trafiksäkerhet, avgasemissioner och bulleremissioner. I utredningen konstateras att det är svårt, åtminstone på kort sikt, att åstadkomma överflyttningar mellan väg och järnväg. Detta beror delvis på att järnvägens kapacitet är högt utnyttjad.
Subject headings
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Samhällsbyggnadsteknik -- Transportteknik och logistik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Civil Engineering -- Transport Systems and Logistics (hsv//eng)
Keyword
- Lorry
- Length
- Weight
- Dimension
- Freight transport
- Ton mile
- Economics of transport
- Emission
- Noise
- Wear
- Axle load
- Traffic flow
- Delay
- Accident rate
- Cost
- Competition
- Rail bound transport
- 12 Road: Freight transport
- 12 Road: Freight transport
Publication and Content Type
- pop (subject category)
- rap (subject category)
To the university's database
- By the author/editor
-
Vierth, Inge
-
Berell, Håkan
-
McDaniel, John
-
Haraldsson, Matt ...
-
Hammarström, Ulf
-
Yahya, Mohammad ...
-
show more...
-
Lindberg, Gunnar
-
Carlsson, Arne
-
Ögren, Mikael
-
Björketun, Urban
-
show less...
- About the subject
-
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY
-
ENGINEERING AND ...
-
and Civil Engineerin ...
-
and Transport System ...
- Parts in the series
-
VTI rapport,
- By the university
-
VTI - The Swedish National Road and Transport Research Institute