Search: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/205345" >
Fler negativt instä...
Fler negativt inställda till tv-reklam
-
- Edström, Maria, 1960 (author)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG),Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
-
- Börjesson, Britt, 1962 (author)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG),Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
-
(creator_code:org_t)
- Göteborg : SOM-Institutet, 2014
- 2014
- Swedish.
-
In: Mittfåra och marginal.Red Henrik Oscarsson och Annika Bergström. - Göteborg : SOM-Institutet. - 9789189673304 ; , s. 341-352
- Related links:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Subject headings
Close
- Människors attityder till omfattningen av reklamen i tv har hittills varit en underdiskuterad fråga i forskningen. i de nationella SOM-undersökningarna har data om svenskarnas inställning till reklam samlats in varje år sedan 1992. Resultaten visar att i takt med att reklamen i tv fått mer utrymme har människor blivit allt mer negativt inställda till reklam, detta gäller för alla åldrar och oavsett politisk inställning. Lagstiftarna har vid flera tillfällen under perioden öppnat upp tv-sändningarna för mer reklam. Kapitlet ställer frågan om opinionsutvecklingen bland tv-tittarna hänger ihop med dessa förändringar.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Media and Communications (hsv//eng)
Keyword
- TV-reklam
- tv4
- tv3
- kanal 5
- kommersiell tv
- lagstiftning
- radio och tv-lagen
- inställning till tv-reklam
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- kap (subject category)
Find in a library
To the university's database