SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/210156"
 

Search: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/210156" > Skolbaserad gymnasi...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Skolbaserad gymnasial lärlingsutbildning . Delanalys av hur utbildningsformen formuleras och kontextualiseras i samtida policy och styrdokument. NORDYRK Juni 2013

Andersson, Ingela, 1963 (author)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik och specialpedagogik,Department of Education and Special Education
 (creator_code:org_t)
2013
2013
Swedish.
In: NORDYRK Juni 2013 Karlstads Universitet.
  • Conference paper (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • 2011 införs lärlingsutbildning i den sammanhållna svenska gymnasieskolan som en av två vägar till en yrkesexamen. Traditionellt har gymnasial yrkesförberedande utbildning varit i huvudsak skolförlagd, vilket innebär att vi inte har några långtgående traditioner av arbetsplatsförlagd utbildning i gymnasieskolans regi. Mitt forskningsintresse handlar om hur lärlingsutbildningen tar form i policy och styrdokument, i skolans organisation och i genomförandets praktiker – i mötet mellan skolan och arbetslivet. I detta papper presenteras datakonstruktion och en delanalys av hur lärlingsutbildningen formuleras och kontextualiseras i samtida policy- och styrdokument. Analysen är en innehållsanalys i två steg (Krippendorf 2004; Graneheim och Lundman 2004). I ett försök att visa hur jag gått tillväga med analysen lyfter jag fram två teman där lärlingsutbildningen kontextualiseras i texterna och där den förhandlas i dialogen inom textkedjan. Jag har ännu inte lagt ett teoretiskt perspektiv på dessa data, vilket betyder att resultaten är på en beskrivande nivå nära texten. Resultatet visar att lärlingsutbildningen i dessa policysammanhang formuleras och kontextualiseras som grundläggande yrkesutbildning i gymnasieskolans regi, vilken till minst hälften förläggs i arbetslivet. I spänningsfältet där utbildningens innehåll och form förhandlas visar delanalysen att utbildningen är under utformning i det politiska sammanhanget, som en av två vägar till en gymnasial yrkesexamen. En sammanfattande slutsats är att den svenska lärlingsutbildningen som är under utformning i de politiska sammanhangen är komplex då den inte har befästa traditioner att bygga på, vilket sannolikt också påverkar hur utbildningen tar form i olika skolors verksamheter i förhållande till lokala förutsättningar och behov.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Keyword

Gymnasial yrkesutbildning
skolbaserad lärlingsutbildning
innehållsanalys

Publication and Content Type

vet (subject category)
kon (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Andersson, Ingel ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogical Work
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
Articles in the publication
By the university
University of Gothenburg

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view