SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/241928"
 

Search: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/241928" > Journalistiken och ...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Journalistiken och organisationen

Andersson, Ulrika, 1977 (author)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG),Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
 (creator_code:org_t)
Lund : Studentlitteratur, 2015
2015
Swedish.
In: Handbok i journalistikforskning - (red.) Michael Karlsson, Jesper Strömbäck. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144100777 ; , s. 133-150
  • Book chapter (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • Medieorganisationers verksamhet karakteriseras strävan att uppnå såväl journalistiska ideal och mål som affärsmässiga målsättningar. Det arbete som pågår präglas av dualism i termer av centralisering och decentralisering, rationalitet och intuitivitet respektive kreativitet och effektivitet. Begrepp som hybridföretag, både-och-företag och dualistiska organisationer har använts för att beskriva medier som organisationer, där verksamhetens skiftande karaktär bidrar till att organisationens delar präglas av olika slags strukturer och kulturer. Samtidigt som arbetet på redaktionen ställer krav på rutinisering och standardisering måste nyhetsorganisationens struktur också vara tillräckligt löst organiserad för att kunna hantera en till stora delar oförutsägbar omvärld. Att detaljstyra verksamheten från ledningshåll har ofta varit svårt, inte minst då delar av arbetet sker ute på fältet. Sedan mitten av 1990-talet har det dock skett stora förändringar vilka också har fått konsekvenser för organisationens styrning av det redaktionella arbetet. Följande kapitel syftar till att ge en översikt över relevanta teorier och internationell respektive svensk forskning om det redaktionella ledarskapet och hur detta har påverkats av förändrade villkor i organisationen och det omgivande samhället.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Medievetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications -- Media Studies (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Statsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Political Science (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Arbetslivsstudier (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Work Sciences (hsv//eng)

Keyword

journalistik management managerialism public sphere market sphere leadership media business

Publication and Content Type

ref (subject category)
kap (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Andersson, Ulrik ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Media and Commun ...
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Media and Commun ...
and Media Studies
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Political Scienc ...
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Other Social Sci ...
and Work Sciences
Articles in the publication
Handbok i journa ...
By the university
University of Gothenburg

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view