Search: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/258401" >
Dramapedagogik i vå...
Dramapedagogik i vårdutbildning-sjuksköterskestudenters lärande i omvårdnad.
-
- Berg, Linda, 1961 (author)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för vårdvetenskap och hälsa,Institute of Health and Care Sciences
-
- Höglund Arveklev, Susanna, 1975 (author)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för vårdvetenskap och hälsa,Institute of Health and Care Sciences
-
- Larsson, Stina, 1973 (author)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap,Department of Sociology and Work Science
-
show more...
-
- Lepp, Margret, 1954 (author)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för vårdvetenskap och hälsa,Institute of Health and Care Sciences
-
show less...
-
(creator_code:org_t)
- 2017
- 2017
- Swedish.
-
In: HKG 2017, Högskolepedagogisk konferens. Göteborg: 26 oktober.
- Related links:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Subject headings
Close
- Sjuksköterskeutbildningen ska förbereda framtidens sjuksköterskor för ett yrkesliv som ställer höga krav på professionalitet och kompetens i mötet med patienter, närstående, kollegor och studenter. I dessa möten kan problem, etiska dilemman och konflikter uppstå. Kunskap om bemötande och kommunikation är därför centralt i utbildningen. Det krävs undervisningsformer där studenterna får möjlighet att öva, pröva och reflektera kring olika vårdsituationer i en trygg miljö tillsammans med lärare och andra studenter. Dramapedagogik är en studentaktiv undervisningsform som kan möjliggöra detta. Drama är ett praktiskt och ett teoretiskt ämne som möjliggör en helhetssyn på individen. Drama erbjuder kunskap om hur känsla, tanke och handling samspelar och påverkar varandra i en specifik kontext. En läraktivitet, ett moment med drama ingår i kursen Omvårdnad vid hälsa och ohälsa (30 hp), under termin 3 i sjuksköterskeprogrammet vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Momentet innefattar temat ”kommunikation inom omvårdnad”, med fokus på tolkning och reflektion utifrån vårdsituation, berättelse och begrepp. Momentet har utvecklats till ett program, som består av en heldags dramaworkshop fördelat på sex dramapass, där praktiska dramaövningar och reflektioner varvas för att stödja studenters lärande för att uppnå kursens lärandemål. Reflektioner sker utifrån en omvårdnadsteoretisk grund med avsikten att integrera teori och praktik. Fokusgruppsintervjuer har genomförts med studenter som medverkat i dramaprogrammet. Programmet presenteras i en rapport utgiven av Centrum för Kultur och Hälsa vid Göteborgs universitet.
Subject headings
- MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP -- Hälsovetenskap (hsv//swe)
- MEDICAL AND HEALTH SCIENCES -- Health Sciences (hsv//eng)
Keyword
- drama
- kommunikation
- läraktivitet
- omvårdnad
- student
- erfarenhet.
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- kon (subject category)
To the university's database