SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/270414"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/270414" > Don efter populatio...

Don efter population? Utbildning för hållbar utveckling och det globala biopolitiska GAPet

Hellberg, Sofie, 1979 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för globala studier, freds- och utvecklingsforskning,School of Global Studies, Peace and Development Research
Knutsson, Beniamin, 1974 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
 (creator_code:org_t)
2018
2018
Svenska.
Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige. - 1401-6788. ; 23:3-4, s. 172-191
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Världen över implementeras just nu det globala handlingsprogrammet för utbildning för hållbar utveckling (GAP). Ett återkommande budskap är att programmet förenar mänskligheten i en gemensam strävan mot ett bättre, jämlikare och ”grönare” liv för alla. Men är det verkligen så? Föreliggande artikel driver tesen att mänskligheten snarare delas upp. Med utgångspunkt i biopolitisk teoribildning sätter artikeln således fokus på differentiering och på vilka typer av kunskap(er) och livsstilsanspråk som olika populationer erbjuds i den hållbara utvecklingens namn. Ytterst är frågan om utbildning för hållbar utveckling riskerar att reproducera det globala gap som skiljer rika och fattiga människors livsstilar åt. Artikeln, som främst utgör ett teoretiskt och metodologiskt bidrag till den nordiska miljö- och hållbarhetsutbildningsforskningen, argumenterar för globala utblickar och biopolitiskt informerade undersökningar av hur GAP implementeras visavi olika populationer i olika sammanhang. Vidare diskuteras de metodologiska konsekvenserna av det biopolitiska perspektivet, d.v.s. vilka typer av frågor som blir relevanta att ställa och hur dessa kan beforskas.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Statsvetenskap -- Globaliseringsstudier (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Political Science -- Globalisation Studies (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)

Nyckelord

biopolitik; utbildning för hållbar utveckling; livsstil; differentiering; subjektivitet; styrning; metodologi

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy