SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/272827"
 

Search: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/272827" > Förskolan som visue...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Förskolan som visuell kultur

Karlsson Häikiö, Tarja, 1962 (author)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Högskolan för design och konsthantverk,School of Design and Crafts
 (creator_code:org_t)
Lund : Studentlitteratur, 2018
2018
Swedish.
In: Skapande verksamhet i förskolan - kreativt arbete med analoga och digitala redskap. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144123981 ; , s. 147-189
  • Book chapter (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • En central ingång i kapitlet är en diskursiv förändring där förskolan har blivit en del av en visuell och kulturell arena beroende på samhälleliga förändringar, som digitalisering, men också genom en ökande visuell påverkan, ett skärpt fokus på dokumentation, liksom förändrade sätt att se på barn som bildskapare. Dessa förändringar, som framkommer likaväl i förskolans bildpraktik som i bildforskning, innefattar beskrivningar av hur individuella perspektiv alltmer förändrats till att handla om bilders kollektiva påverkan och barns bildskapande som del av kamratkulturer och relationsskapande. I kapitlet beskrivs förskolans bildpraktik och bilddidaktik, liksom användandet av visuella redskap, som delar av dess pedagogiska verksamhet, vilket kontextualiseras utifrån praktiska exempel och där innehållet betraktas, speglas och problematiseras utifrån olika teoretiska perspektiv. Här exemplifieras ateljéns funktion som pedagogiskt möjlighetsrum för barns hypotestagande, utforskande, skapande och lärande, liksom hur detta utrymme fungerar som lärmiljö utifrån en multimodal användning av media och ett transformativt perspektiv på lärande. I kapitlet diskuteras även förskolans roll som kulturbärare och synen på estetik, vilket ställs i relation till läroplansförändringar och en allt mer diversifierad samhällskontext. Ett kunskapsperspektiv där upplevelser och det sinnliga erfarandet är utgångspunkt i barns lärande, och där mötet mellan barn och material står i centrum, anknyts vidare till förskolans uppdrag kring att skapa likvärdiga förutsättningar för alla barn.

Subject headings

HUMANIORA  -- Annan humaniora -- Övrig annan humaniora (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Other Humanities -- Other Humanities not elsewhere specified (hsv//eng)
HUMANIORA  -- Annan humaniora -- Kulturstudier (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Other Humanities -- Cultural Studies (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Övrig annan samhällsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Other Social Sciences not elsewhere specified (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Keyword

Bilddidaktik
förskola
ateljé
ateljerista

Publication and Content Type

vet (subject category)
kap (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Karlsson Häikiö, ...
About the subject
HUMANITIES
HUMANITIES
and Other Humanities
and Other Humanities ...
HUMANITIES
HUMANITIES
and Other Humanities
and Cultural Studies
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Other Social Sci ...
and Other Social Sci ...
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
Articles in the publication
Skapande verksam ...
By the university
University of Gothenburg

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view