SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/298527"
 

Search: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/298527" > Future Literacy – e...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
  • Häggström, Margaretha,1962Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies (author)

Future Literacy – en holistisk pedagogisk grund för literacy och ekologisk literacyundervisning

  • Article/chapterSwedish2020

Publisher, publication year, extent ...

  • 2020

Numbers

  • LIBRIS-ID:oai:gup.ub.gu.se/298527
  • https://gup.ub.gu.se/publication/298527URI

Supplementary language notes

  • Language:Swedish

Part of subdatabase

Classification

  • Subject category:vet swepub-contenttype
  • Subject category:kon swepub-publicationtype

Notes

  • Elever i grundskolan är del av en värld där klimathot utgör ett reellt hot, nu och inför framtiden. Undervisningen har en viktig roll i att skapa sammanhang för elever och ge dem möjligheter att utveckla handlingsberedskap, som behöver utgå från såväl kunskap om ekologi som närvaro i och meningsskapande kring natur och ekosystem. Samtidigt behöver elever möta undervisning som på ett effektivt vis stödjer dem i att utveckla kommunikativa literacyförmågor samt förmåga till kritiskt tänkande (Häggström & Schmidt, 2020). Det innebär att didaktiska grundantaganden för naturvetenskapliga ämnen inkluderar multimodala didaktiska verktyg, och att differentiera undervisningen så att alla elever utmanas kognitivt, socialt, kreativt, och språkligt (Garcia & Wei, 2018). Denna presentation tar avstamp i teorier om future literacy (Larsen, Kæseler & Miller, 2020; Miller, 2018), holistiska pedagogiska teorier (Enriques et al. 2016) och teorier om translanguaging (Garcia & Wei, 2018). Detta avstamp förespråkar undervisning som stärker elevers agens i deltagande av kommunikativa klassrumspraktiker.Presentationen baseras på ett urval av presentatörernas tidigare genomförda klassrumsstudier av undervisning, vilken haft ambition att införliva ovanstående pedagogiska utgångspunkter. Här riktas intresset mot de pedagogiska handlingar som möjliggör känsla av sammanhang och empowerment, samt meningsskapande. Vi diskuterar didaktiska undervisningsaspekter gällande elevers möjligheter eller förhinder att delta i kommunikativa klassrumspraktiker som kan stötta utveckling av elevens egna kommunikativa strategier i relation till såväl naturvetenskapligt ämnesinnehåll som till språkutveckling. En slutsats vi drar är att en holistisk pedagogik behöver förbereda elever på att kunna ta ställning, för att bli aktiva och engagerade samhällsmedborgare i sina framtida liv. Future literacy behöver därför inkludera literacy i dess bredaste bemärkelse; språklig literacy, ekologisk literacy, kritisk literacy och translanguaging literacy. Det innebär att lära från och genom olika literacypraktiker, snarare än att lära om dessa.

Subject headings and genre

Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)

  • Schmidt, CatarinaGothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies(Swepub:gu)xsccat (author)
  • Göteborgs universitetInstitutionen för didaktik och pedagogisk profession (creator_code:org_t)

Related titles

  • In:FND2020: Forskning i Naturvetenskapens didaktik

Internet link

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Häggström, Marga ...
Schmidt, Catarin ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Learning
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Didactics
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogy
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogical Work
Articles in the publication
By the university
University of Gothenburg

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view