Search: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/302478" >
Multimodala resurse...
Multimodala resursers mediering i slöjdundervisning med nyanlända elever
-
- Gyllerfelt, Emma, 1979 (author)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,HDK-Valand - Högskolan för konst och design,HDK-Valand - Academy of Art and Design
-
- Johansson, Marléne, 1953 (author)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,HDK-Valand - Högskolan för konst och design,HDK-Valand - Academy of Art and Design
-
(creator_code:org_t)
- 2021
- 2021
- Swedish.
-
In: Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A. - 1238-9501 .- 1893-1774. ; 28:1, s. 33-47
- Related links:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Subject headings
Close
- Denna artikel belyser hur multimodala resurser används och medierar mening mellan slöjdlärare och nyanlända elever i slöjdundervisning. Syftet är att identifiera och beskriva hur multimodala resurser används av slöjdlärare och nyanlända elever i interaktion dem emellan utifrån de resurser som finns tillgängliga i slöjdklassrum. Studiens empiriska material är insamlat med hjälp av videodokumentation i årskurs 8–9 i grundskolans slöjdundervisning. Materialet har dels analyserats i sin helhet, dels på mikronivå. Sociokulturella utgångspunkter om kunskap och lärande och ett multimodalt perspektiv har använts för att synliggöra hur olika resurser samverkar. Utifrån artikelns fokus om hur slöjdundervisningens multimodala resurser används mellan slöjdlärare och nyanlända elever åskådliggör resultaten betydelsen av hur de olika resurserna samverkar till en helhet i interaktioner dem mellan, och hur de multimodala resurserna medierar mening för eleverna. Videoutdragen beskriver hur de multimodala resurserna blir centrala i lärsituationerna, dels utifrån hur de används mellan slöjdlärare och nyanlända elever, dels hur de används och ger mening av eleverna. Vidare visar resultaten betydelsen av att slöjdlärarna och de nyanlända eleverna kan läsa av varandras multimodala handlingar i de interaktioner som uppstår. Artikeln synliggör både möjligheter och begränsningar med de multimodala resurser som slöjdlärare och nyanlända elever använder sig av i slöjdundervisning för att skapa mening.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Keyword
- slöjd
- slöjdundervisning
- nyanlända elever
- multimodalitet
- interaktion
- videosekvenser
Publication and Content Type
- ref (subject category)
- art (subject category)
Find in a library
To the university's database