SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/321533"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/321533" > Cognition in Softwa...

  • Fagerholm, F.Blekinge Tekniska Högskola, BTH,Aalto-Yliopisto,Aalto University,Aalto University, FIN (författare)

Cognition in Software Engineering: A Taxonomy and Survey of a Half-Century of Research

  • Artikel/kapitelEngelska2022

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2022-09-09
  • Association for Computing Machinery (ACM),2022

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:gup.ub.gu.se/321533
  • https://gup.ub.gu.se/publication/321533URI
  • https://doi.org/10.1145/3508359DOI
  • https://research.chalmers.se/publication/533576URI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:bth-23177URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • open access
  • Cognition plays a fundamental role in most software engineering activities. This article provides a taxonomy of cognitive concepts and a survey of the literature since the beginning of the Software Engineering discipline. The taxonomy comprises the top-level concepts of perception, attention, memory, cognitive load, reasoning, cognitive biases, knowledge, social cognition, cognitive control, and errors, and procedures to assess them both qualitatively and quantitatively. The taxonomy provides a useful tool to filter existing studies, classify new studies, and support researchers in getting familiar with a (sub) area. In the literature survey, we systematically collected and analysed 311 scientific papers spanning five decades and classified them using the cognitive concepts from the taxonomy. Our analysis shows that the most developed areas of research correspond to the four life-cycle stages, software requirements, design, construction, and maintenance. Most research is quantitative and focuses on knowledge, cognitive load, memory, and reasoning. Overall, the state of the art appears fragmented when viewed from the perspective of cognition. There is a lack of use of cognitive concepts that would represent a coherent picture of the cognitive processes active in specific tasks. Accordingly, we discuss the research gap in each cognitive concept and provide recommendations for future research.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Felderer, Michael,1978-Blekinge Tekniska Högskola,Institutionen för programvaruteknik(Swepub:bth)mfd (författare)
  • Fucci, Davide,1985-Blekinge Tekniska Högskola,Institutionen för programvaruteknik(Swepub:bth)dfu (författare)
  • Unterkalmsteiner, MichaelBlekinge Tekniska Högskola,Institutionen för programvaruteknik(Swepub:bth)mun (författare)
  • Marculescu, B.Kristiania University College, NOR (författare)
  • Martini, M.University of Innsbruck,University of Innsbruck, AUT (författare)
  • Wallgren Tengberg, Lars GöranGothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för data- och informationsteknik (GU),Department of Computer Science and Engineering (GU),University of Gothenburg,University of Gothenburg, SWE (författare)
  • Feldt, Robert,1972Blekinge Tekniska Högskola,Institutionen för programvaruteknik(Swepub:bth)rfd (författare)
  • Lehtela, B.Aalto-Yliopisto,Aalto University,Aalto University, FIN (författare)
  • Nagyvaradi, B.Aalto-Yliopisto,Aalto University,Aalto University, FIN (författare)
  • Khattak, J.Aalto-Yliopisto,Aalto University,Aalto University, FIN (författare)
  • Blekinge Tekniska Högskola, BTHAalto-Yliopisto (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Acm Computing Surveys: Association for Computing Machinery (ACM)54:110360-03001557-7341

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy