Search: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/328946" >
En litteraturdidakt...
En litteraturdidaktisk diskussion om läsning och mångfaldhetsarbete i grundskolans mellanår
-
- Lyngfelt, Anna, 1965 (author)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
(creator_code:org_t)
- 2021
- 2021
- Swedish.
-
In: Konferensen NNMF 2021.
- Related links:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Subject headings
Close
- Enligt grundskolans värdegrund ska alla elever ges möjlighet att ”finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet” (Skolverket, 2011). Om detta är möjligt genom läsning av Katarina Taikons Katitzi (1969/2015) diskuteras i denna presentation. Som utgångspunkt används en undersökning med över 400 läsare på mellanstadiet. Dessa ingår i 2021 års upplaga av projektet Alla läser i en medelstor kommun där Olle Nordberg och Torsten Pettersson sedan 2019 samlat in ett omfattande material rörande läsning, tolkning av skönlitteratur och läsvanor. Utifrån elevenkäter och fokusgruppsintervjuer redovisas svar på följande forskningsfrågor: a) Om elever förbinder Katitzis livssituation med sin egen eller andras livssituation, hur yttrar sig detta i enkätsvaren? och (b) Är det rimligt, med utgångspunkt i enkätsvaren, att tänka sig att elever får en fördjupad förståelse av frågor som rör etnicitet och mångfald i samhället genom läsning av Katitzi, eller vad behöver didaktiskt klassrumsarbete inriktas på för att elevernas tolkningsarbete ska kunna utvecklas till en komplex förståelse och ett engagemang i samhällsfrågor? I samband med att svar på dessa frågor diskuteras används forskning av bl a Felski (2020), Widhe (2021) och Lyngfelt (2018). Referenser Felski, R. (2020). Hooked. Art and Attachment. Chicago: The University of Chicago Press. Lyngfelt, A. & Nissen, A. (2018). ”Skönlitteraturbaserad etikundervisning och fiktionalitet”, Utbildning & Demokrati 2018, vol 27, nr 3, s. 119-137. Taikon, K. (1969/2015). Katitzi. Stockholm: Natur och kultur. Widhe, O. (2021). The Politics of Autobiography in Katariina Taikon’s Katitzi. Children’s Literature, vol 49, s. 59-63.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- HUMANIORA -- Språk och litteratur (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Languages and Literature (hsv//eng)
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- kon (subject category)
To the university's database