SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/328946"
 

Search: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/328946" > En litteraturdidakt...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

En litteraturdidaktisk diskussion om läsning och mångfaldhetsarbete i grundskolans mellanår

Lyngfelt, Anna, 1965 (author)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
 (creator_code:org_t)
2021
2021
Swedish.
In: Konferensen NNMF 2021.
  • Conference paper (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Enligt grundskolans värdegrund ska alla elever ges möjlighet att ”finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet” (Skolverket, 2011). Om detta är möjligt genom läsning av Katarina Taikons Katitzi (1969/2015) diskuteras i denna presentation. Som utgångspunkt används en undersökning med över 400 läsare på mellanstadiet. Dessa ingår i 2021 års upplaga av projektet Alla läser i en medelstor kommun där Olle Nordberg och Torsten Pettersson sedan 2019 samlat in ett omfattande material rörande läsning, tolkning av skönlitteratur och läsvanor. Utifrån elevenkäter och fokusgruppsintervjuer redovisas svar på följande forskningsfrågor: a) Om elever förbinder Katitzis livssituation med sin egen eller andras livssituation, hur yttrar sig detta i enkätsvaren? och (b) Är det rimligt, med utgångspunkt i enkätsvaren, att tänka sig att elever får en fördjupad förståelse av frågor som rör etnicitet och mångfald i samhället genom läsning av Katitzi, eller vad behöver didaktiskt klassrumsarbete inriktas på för att elevernas tolkningsarbete ska kunna utvecklas till en komplex förståelse och ett engagemang i samhällsfrågor? I samband med att svar på dessa frågor diskuteras används forskning av bl a Felski (2020), Widhe (2021) och Lyngfelt (2018). Referenser Felski, R. (2020). Hooked. Art and Attachment. Chicago: The University of Chicago Press. Lyngfelt, A. & Nissen, A. (2018). ”Skönlitteraturbaserad etikundervisning och fiktionalitet”, Utbildning & Demokrati 2018, vol 27, nr 3, s. 119-137. Taikon, K. (1969/2015). Katitzi. Stockholm: Natur och kultur. Widhe, O. (2021). The Politics of Autobiography in Katariina Taikon’s Katitzi. Children’s Literature, vol 49, s. 59-63.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)
HUMANIORA  -- Språk och litteratur (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature (hsv//eng)

Publication and Content Type

vet (subject category)
kon (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Lyngfelt, Anna, ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
HUMANITIES
HUMANITIES
and Languages and Li ...
Articles in the publication
By the university
University of Gothenburg

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view