SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/332770"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/332770" > Att läsa bedömnings...

Att läsa bedömningsuppdraget: Ett textanalytiskt exempel från tidigare svenska och finländska läroplaner

Dragemark Oscarson, Anne, 1953 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
Fröjdendahl, Birgitta (författare)
Hilden, Raili (författare)
 (creator_code:org_t)
2023
2023
Svenska.
Ingår i: Educare - Vetenskapliga skrifter. - 1653-1868. ; :2, s. 210-242
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • The last decades have seen regular and frequent modifications of the wording of school curricula in the Nordic countries together with increased appeals from teachers for further clarification. The paper analyzes how assessment of the subject English is presented in Sweden and Finland at the lower and upper secondary levels. The aim was to explore how much space was given to assessment in the texts, the types of expectations on school staff the texts generate, and the competences required to meet these, while considering the predominant curriculum theories reflected in these texts. It is a comparative case study combining qualitative and quantitative methods. The results show an imbalance between the two countries when it comes to space allocated to assessment. The Finnish curriculum is more extensive and distinct compared to the Swedish one. In both countries teachers’ main obligation is to make assessments based on knowledge and praxeological competence. Systematic and deliberative curriculum theory permeates both, but the shorter Swedish general guidelines give more space for local interpretation than the more detailed Finnish guidelines. Nevertheless, there are several issues in both curricula that can cause ambiguity. The importance of more distinct and transparent guidelines is thus apparent.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Nyckelord

assessment literacy
curriculum theory
EFL
syllabus
teacher cognition

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Dragemark Oscars ...
Fröjdendahl, Bir ...
Hilden, Raili
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
Artiklar i publikationen
Educare - Vetens ...
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy