SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/85149"
 

Search: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/85149" > Vem ska göra jobbet...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Vem ska göra jobbet för att utsläppsmålen ska nås?

Hiselius, Lena (author)
Lund University,Lunds universitet,Trafik och väg,Institutionen för teknik och samhälle,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Transport and Roads,Department of Technology and Society,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH
Smidfelt Rosqvist, Lena (author)
Trivector
 (creator_code:org_t)
LUTVDG/(TVTT 3241)
2017
Swedish 34 s.
Series: Bulletin 306
  • Reports (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Det har hittills gjorts analyser av vilka resor (geografiskt, färdmedel, reslängder) som har potential att minska för att nå de minskningar som behövs. I ljuset av sociala drivkrafter och konsekvenser krävs även analyser av vem som påverkas av de åtgärder som föreslås och vem det på så sätt är som förväntas ”göra jobbet” för transportsektorns energieffektivisering och utsläppsminskningar. Syftet med denna studie är att koppla samman resbeteendet hos olika grupper i samhället i dag med vad respektive grupp säger sig vara villig att göra. Matchningen ger en analys av vilka åtgärder som har potential att minska/ändra resbeteendet för de olika identifierade grupperna. Sammantaget visar studiens resultat på att det troligen krävs stora insatser som riktas och har potential att förändra vanebeteende och därtill kopplade attityder för att övergången inom transportsektorn till ett mer hållbart transportsystem ska komma till stånd. De åtgärder som föreslås och diskuteras bör inkludera denna vetskap och att politiska beslut om åtgärder måste inkludera åtgärder som har potential att förändra befolkningens långa körsträckor med bil för att vara effektiva för omställningen till ett hållbart transportsystem. Förändrade samhällsnormer och åldersstrukturer med där till hörande resvanor visar på intressant implikationer för antal bilkilometer, energiförbrukning och Co2 utsläpp och bör analyseras och diskuteras vidare.

Subject headings

NATURVETENSKAP  -- Geovetenskap och miljövetenskap (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Earth and Related Environmental Sciences (hsv//eng)

Keyword

energieffektivisering
Co2 utsläpp
bilkilometer
hållbara transporter
klimatmål

Publication and Content Type

rap (subject category)
vet (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Hiselius, Lena
Smidfelt Rosqvis ...
About the subject
NATURAL SCIENCES
NATURAL SCIENCES
and Earth and Relate ...
By the university
Lund University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view