Search: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:13dfcc8f-2fa1-4a8b-9372-640acb383343" >
What’s in it for me...
What’s in it for me? Co-creation mellan studenter, lärare och bibliotekarier i skapandet av e-lärojekt
-
- Ahlgren, Lina (author)
- Lund University,Lunds universitet,LTH:s bibliotek,LTH:s kansli,Lunds Tekniska Högskola,Library, LTH,Faculty Office, LTH,Faculty of Engineering, LTH
-
- Grandsjö, Linda (author)
- Lund University,Lunds universitet,Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Statsvetenskapliga institutionen,Social Sciences Faculty Library,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences,Department of Political Science,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences
-
- Nilsson, Annika (author)
- Lund University,Lunds universitet,Fysik- och astronomibiblioteket,Fysiska institutionen,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Physics and Astronomy Library,Department of Physics,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH
-
(creator_code:org_t)
- 2018
- 2018
- Swedish 7 s.
-
In: Om samverkan, mångfald och mellanmänskliga möten. : Proceedings från Lunds Universitets Pedagogiska Utvecklingskonferens 2017 - Proceedings från Lunds Universitets Pedagogiska Utvecklingskonferens 2017. - 9789188473974 ; , s. 12-19
- Related links:
-
https://www.ahu.lu.s... (free)
-
show more...
-
https://lup.lub.lu.s...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- De senaste åren har medskapande och e-lärande inom högre utbildning uppmärksammats i den pedagogiska diskursen. Forskning visar att studenters möjlighet att själv påverka undervisningens form och innehåll kan leda till ökat engagemang och bättre djupinlärning. Medskapande kan vara ett sätt att nå dit.I detta paper presenteras ett skandinaviskt utvecklingsprojekt med målsättning att stötta studenternas självständiga informationshantering och lärprocess. Lärare, studenter och bibliotekarier vid universiteten i Lund, Århus och Bergen har tillsammans utvecklat aktiverande e-lärobjekt som i en ämneskontext stödjer studenterna i deras förståelse för och användning av informationskompetens. Informationskompetens kan kort beskrivas som förmågan att finna, använda och kritiskt förhålla sig till information. Att arbeta med e-lärobjekt har varit naturligt då e-lärande ökar studenternas flexibilitet i tid och rum och kan användas för att skapa aktivitet i och utanför klassrummet.Medskapande har varit dominerande i projektet för att fånga upp vilka aspekter av informationskompetens som studenter behöver fördjupad förståelse av. De tre aktörernas olika infallsvinklar har möjliggjort skapandet av e-lärobjekt som är ämnesrelevanta, integrerade i utbildningen samt möter studenternas verkliga behov.Utifrån erfarenheter från utvecklingsprojektet och aktuell forskning exemplifierar och problematiserar vi några av de fördelar och utmaningar medskapande kan ge upphov till. Vad ger medskapande för mervärde och för vem? Är alla välkomna som medskapare?
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Keyword
- Co-creation
- Medskapande
- Samarbete
- Bibliotekarie
- Bibliotek
- Lärare
- Studenter
- Informationskompet
- Pedagogik
Publication and Content Type
- kon (subject category)
- ref (subject category)
Find in a library
To the university's database