Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:4d67d583-49a6-4355-b95d-f9196e2e320b" >
Från vanart till rä...
Från vanart till rättighetsaktör? : Om förståelsen av psykisk ohälsa bland barn i samhällsvård 1897-2018
-
- Johansson, Susanna (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Barn, unga och familj,Socialhögskolan,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Child, Youth and Family,School of Social Work,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
-
Levander, Ulrika (författare)
-
- Sturfelt, Lina (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Mänskliga rättigheter,Historiska institutionen,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Centrum för öst- och sydöstasienstudier,Human Rights Studies,Department of History,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology,Centre for East and South-East Asian Studies, Lund University
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789187053894
- 2022
- Svenska 45 s.
-
Serie: Institutionsvård i fokus ; 9
- Relaterad länk:
-
https://www.stat-ins... (free)
-
visa fler...
-
https://lup.lub.lu.s...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Den psykiska ohälsan hos barn och unga i Sverige uppges öka över tid och är ett av vår tids största folkhälsoproblem. Men vad menas egentligen med psykisk ohälsa och hur har begreppet konstruerats inom den sociala barn- och ungdomsvårdens rättsliga normering? I den här rapporten visar författarna hur synen på psykisk ohälsa ges mening och förändras över tid i samspel med rådande samhällsnormer och hälsodiskurser.Studien sträcker sig över mer än ett sekel: från förarbetena till införandet av 1902 års barnavårdsreform fram till nutida förslag på förändrad LVU-lagstiftning. I två delstudier har rapportförfattarna först analyserat förarbeten och lagstiftning inom området och därefter rättstillämpningen. Analysen presenteras i tre teman där det första fokuserar på hur psykisk ohälsa som begrepp har etablerats och förändrats, det andra på organisatoriska gränsdragningar och lösningar vid utformning av vårdinsatser, och det tredje på barnrättsdiskursens etablering och barnens rättsliga positionering över tid.Studiens resultat ger möjlighet att problematisera och dra lärdom av historiska och samtida gränsdragningar mellan olika samhällsaktörers ansvar och insatser vid psykisk ohälsa bland barn och unga i samhällsvård. Detta gäller inte minst gränsdragningen mellan den sociala barn- och ungdomsvården och barn- och ungdomspsykiatrin. Resultaten visar också på vikten av att fortsatt synliggöra och stärka samhällsvårdade barns och ungas agens som rättighetsaktörer och att göra dem delaktiga i beslut som rör deras vård.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Sociologi -- Socialt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Sociology -- Social Work (hsv//eng)
- HUMANIORA -- Historia och arkeologi -- Historia (hsv//swe)
- HUMANITIES -- History and Archaeology -- History (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Sociologi -- Socialpsykologi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Sociology -- Social Psychology (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- rap (ämneskategori)
- vet (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas