Search: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:6d01114f-8e05-41ae-b2df-6127a53ada4f" >
Effektiv kommunikat...
-
Borell, JonasLund University,Lunds universitet,Ergonomi och aerosolteknologi,Institutionen för designvetenskaper,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Ergonomics and Aerosol Technology,Department of Design Sciences,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH
(author)
Effektiv kommunikation av projektarbetens pedagogiska syften
- Article/chapterSwedish2005
Publisher, publication year, extent ...
-
2005
-
3 s.
-
electronicrdacarrier
Numbers
-
LIBRIS-ID:oai:lup.lub.lu.se:49f3b770-0adf-4a4f-9788-3e34de32044f
-
https://lup.lub.lu.se/record/802774URI
Supplementary language notes
-
Language:Swedish
-
Summary in:English
Part of subdatabase
Classification
-
Subject category:kon swepub-publicationtype
-
Subject category:ref swepub-contenttype
Notes
-
Studenter som utfört ett projektarbete i en kurs intervjuades för att vi lärare skulle få ökad kunskap om deras lärandeprocesser. Vi bad studenterna att utifrån en figur bestående av tre parallella pilar, vilka motsvarade föreläsningar, projektarbete respektive kurslitteratur, beskriva hur de tre momenten var kopplade till varandra under kursens gång. Analys av intervjuerna visade att studenterna i princip hade två olika föreställningar om syftet med projektarbetet. En del såg det som ett tillämpningsprojekt, där de skulle tillämpa kunskaper och färdigheter de redan besatt, för att på så vis bevisa vad de kunde. Andra studenter menade att de sett konstruktiva poänger med att projektarbetet var förlagt parallellt med föreläsningsserien och självstudierna. Man kan säga att dessa studenter uppfattat det som ett inlärningsprojekt, syftande till att hjälpa dem i deras lärprocess. En av våra slutsatser är att det finns starka skäl att tydligt formulera idén med det pedagogiska upplägget av en kurs och att effektivt kommunicera den. Att noga särskilja olika typer av projektarbeten utifrån deras ändamål, t ex inlärningsprojekt och tillämpningsprojekt, är ett exempel på klargörande av stor vikt. Detta ökar möjligheten för fler studenter att få adekvata målbilder och lärprocesser.
Subject headings and genre
Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)
-
Gudmundsson, AndersLund University,Lunds universitet,Ergonomi och aerosolteknologi,Institutionen för designvetenskaper,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Ergonomics and Aerosol Technology,Department of Design Sciences,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH(Swepub:lu)amt-agu
(author)
-
Ergonomi och aerosolteknologiInstitutionen för designvetenskaper
(creator_code:org_t)
Related titles
-
In:Proceedings 3:e Pedagogiska inspirationskonferensen
Internet link
To the university's database