SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:6d01114f-8e05-41ae-b2df-6127a53ada4f"
 

Search: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:6d01114f-8e05-41ae-b2df-6127a53ada4f" > Effektiv kommunikat...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
  • Borell, JonasLund University,Lunds universitet,Ergonomi och aerosolteknologi,Institutionen för designvetenskaper,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Ergonomics and Aerosol Technology,Department of Design Sciences,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH (author)

Effektiv kommunikation av projektarbetens pedagogiska syften

  • Article/chapterSwedish2005

Publisher, publication year, extent ...

  • 2005
  • 3 s.
  • electronicrdacarrier

Numbers

  • LIBRIS-ID:oai:lup.lub.lu.se:49f3b770-0adf-4a4f-9788-3e34de32044f
  • https://lup.lub.lu.se/record/802774URI

Supplementary language notes

  • Language:Swedish
  • Summary in:English

Part of subdatabase

Classification

  • Subject category:kon swepub-publicationtype
  • Subject category:ref swepub-contenttype

Notes

  • Studenter som utfört ett projektarbete i en kurs intervjuades för att vi lärare skulle få ökad kunskap om deras lärandeprocesser. Vi bad studenterna att utifrån en figur bestående av tre parallella pilar, vilka motsvarade föreläsningar, projektarbete respektive kurslitteratur, beskriva hur de tre momenten var kopplade till varandra under kursens gång. Analys av intervjuerna visade att studenterna i princip hade två olika föreställningar om syftet med projektarbetet. En del såg det som ett tillämpningsprojekt, där de skulle tillämpa kunskaper och färdigheter de redan besatt, för att på så vis bevisa vad de kunde. Andra studenter menade att de sett konstruktiva poänger med att projektarbetet var förlagt parallellt med föreläsningsserien och självstudierna. Man kan säga att dessa studenter uppfattat det som ett inlärningsprojekt, syftande till att hjälpa dem i deras lärprocess. En av våra slutsatser är att det finns starka skäl att tydligt formulera idén med det pedagogiska upplägget av en kurs och att effektivt kommunicera den. Att noga särskilja olika typer av projektarbeten utifrån deras ändamål, t ex inlärningsprojekt och tillämpningsprojekt, är ett exempel på klargörande av stor vikt. Detta ökar möjligheten för fler studenter att få adekvata målbilder och lärprocesser.

Subject headings and genre

Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)

  • Gudmundsson, AndersLund University,Lunds universitet,Ergonomi och aerosolteknologi,Institutionen för designvetenskaper,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Ergonomics and Aerosol Technology,Department of Design Sciences,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH(Swepub:lu)amt-agu (author)
  • Ergonomi och aerosolteknologiInstitutionen för designvetenskaper (creator_code:org_t)

Related titles

  • In:Proceedings 3:e Pedagogiska inspirationskonferensen

Internet link

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Borell, Jonas
Gudmundsson, And ...
About the subject
ENGINEERING AND TECHNOLOGY
ENGINEERING AND ...
and Mechanical Engin ...
and Production Engin ...
Articles in the publication
By the university
Lund University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view