SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:79873a72-ae6c-4721-9bb4-6d84510f793d"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:79873a72-ae6c-4721-9bb4-6d84510f793d" > Brands as activists...

  • Koch, Christian H.Lund University,Lunds universitet,Marknadsföring,Företagsekonomiska institutionen,Ekonomihögskolan,Marketing,Department of Business Administration,Lund University School of Economics and Management, LUSEM (författare)

Brands as activists : The Oatly case

  • Artikel/kapitelEngelska2020

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2020-06-11
  • Springer Science and Business Media LLC,2020
  • 14 s.

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:lup.lub.lu.se:79873a72-ae6c-4721-9bb4-6d84510f793d
  • https://lup.lub.lu.se/record/79873a72-ae6c-4721-9bb4-6d84510f793dURI
  • https://doi.org/10.1057/s41262-020-00199-2DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype
  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype

Anmärkningar

  • In the light of climate change and ever-increasing evidence of the need for urgently changing food production and consumption, how do brands enter and leverage this debate? How can brands become activists by mobilizing debates around a political cause, and how can those debates promote the legitimacy of emerging industry practices? Through a case study of the now-famous food and beverage brand Oatly, this paper describes how brand-induced political activism can challenge consumption, production, policy, and ideologies. It can promote brand development and positioning, provided that the brand has earned legitimacy. This study suggests that the new branding principle in the age of the climate crisis and eco-anxiety can be characterized as ‘citizen activist,’ in which consumer culture goes beyond the cultivation of self, focusing instead on systemic changes in production and consumption.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • MarknadsföringFöretagsekonomiska institutionen (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Journal of Brand Management: Springer Science and Business Media LLC27:5, s. 593-6061350-231X1479-1803

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Koch, Christian ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Ekonomi och näri ...
och Företagsekonomi
Artiklar i publikationen
Journal of Brand ...
Av lärosätet
Lunds universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy